Atât în România, cât și în Europa, a existat fenomenul cunoscut ca fiind încadrat în practicile comerciale neloiale. De foarte mulți ani, mai ales de când marii retaileri au intrat pe piața românească, au existat mici discrepanțe în relația dintre fermierii români și retaileri. Discrepanțele erau la contractele de cumpărare dintre cele două părți și, în special, cele legate de termenele de plată. Conform unui proiect de lege, depus în Parlamentul României, aprobat și ulterior promulgat de Klaus Iohannis, aceste discrepanțe vor fi rezolvate, spune deptatul PNL Cristian Buican, de altfel inițiatorul proiectului. Noua lege îi va pune pe retailerii din piață, precum Lidl, Kaufland, Carrefour, care au contracte cu fermierii români, să respecte strict termenele de plată în cazul contractelor de achiziții din lanțul de aprovizionare cu produse agricole și alimentare.
Anul trecut, la nivelul Camerei Deputaților, era depus un proiect de lege menit să rezolve practicile comerciale neloiale dintre cumpărător și furnizor din lanțul de aprovizionare cu produse agricole și alimentare, conform deputatului PNL Cristian Buican.
Proiectul făcea referire strică la relația dintre marii retaileri, precum Lidl, Kaufland, Carrefour, etc., și fermierii români, și contractele încheiate între cele două părți. Conform justificării inițiatorului acestui proiect, în România, nu existau reglementări specifice aplicabile pentru combaterea practicilor comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare cu produse agricole și alimentare.
Același deputat Crisian Buican spunea că, din păcate, practicile comerciale neloiale s-au dovedit a fi dăunătoare mediului de afaceri. Astfel s-a ajuns la necesitatea unui astfel de cadru legal, pentru a le oferi fermierilor şi întreprinderilor mici şi mijlocii mai multă certitudine şi pentru a le asigura suportul necesar gestionării riscurilor pe care, altfel, nu le-ar fi putut controla.
După depunerea proiectului spre analiză și vot, anul trecut, zilele acestea a devenit cadrul legal, fiind aprobat în Camera Deputaților, forul legal pentru acest gen de legislație. După votul din Parlamentul României, pe 11 aprilie documentul a ajuns pe masa președintelui Klaus Iohannis, care l-a promulgat prin Decretul nr.486/2022, devenind astfel Legea nr.81/2022.
„Promulgarea acestei Legi reprezintă ultimul pas al procesului legislativ privind adoptarea unui act normativ. De astăzi înainte, producătorul român va avea parte de un tratament corect şi echitabil în negocierile privind vânzarea produselor sale şi sunt mândru că am reuşit să promovez o astfel de Lege care vine în sprijinul producătorilor români din domeniul agricol şi alimentar.
Este o Lege mult aşteptată de majoritatea fermierilor din România şi sunt convins că în cel mai scurt timp se vor vedea efectele benefice ale acesteia şi în rândul consumatorilor.”, a declarat preşedintele PNL Vâlcea, deputatul Cristian Buican, într-un comunicat preluat de Agerpres.
„Cumpărătorului îi sunt interzise următoarele:
1. să depășească termenul de plată astfel:
a) cu mai mult de 14 zile calendaristice de la scadența stabilită prin contract în cazul produselor prevăzute la art. 2 lit. m);
b) cu mai mult de 30 zile calendaristice de la scadența stabilită prin contract în cazul produselor prevăzute la art. 2 lit. l);2. să stabilească un termen de preaviz:
a) mai mic de 30 de zile lucrătoare pentru anularea comenzilor de produse agricole și/sau alimentare prevăzute la art. 2 lit. l) și m), pentru a nu pune furnizorul în imposibilitatea de a comercializa sau de a utiliza produsele respective;
b) mai mic de 60 de zile pentru delistarea unui produs marcă privată a unui producător pentru categoriile de produse care includ comercializarea unei mărci proprii a magazinului;3. să modifice în mod unilateral clauzele unui contract comercial pentru produse agricole și/sau alimentare care se referă la frecvența, metoda, locul, calendarul sau volumul furnizării sau livrării produselor agricole și alimentare, standardele de calitate, condițiile de plată, prețurile sau în ceea ce privește furnizarea de servicii;
4. să solicite facturarea și/sau refacturarea și să încaseze de la furnizor orice alte costuri decât cele convenite în contractul comercial; costurile aferente extinderii rețelei de distribuție a cumpărătorului, amenajării spațiilor de vânzare ale comerciantului și evenimentelor de promovare a activității și imaginii cumpărătorului nu pot fi puse în sarcina furnizorului;
5. să utilizeze autofacturarea pentru produsele agricole și/sau alimentare, cu excepția cazurilor prevăzute la art. 320 în Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;”, searată în documentul promulgat luni de Klaus Iohannis.
Noua lege promulgată de președinte a fost publicată deja în Monitorul Oficial, Partea I nr. 363 din 12 aprilie, anul curent.