Permis suspendat pe viaţă, în România? Legea care ar putea schimba felul în care se conduce pe şoselele de la noi
Anunț important pentru toți șoferii. Regulile se înăspresc pentru cei care conduc fără responsabilitate și provoacă accidente grave. Astfel, dacă legea va fi aprobată, unii riscă să rămână fără permis de conducere pentru tot restul vieții. Care sunt greșelile ce te pot face pieton pentru totdeauna.
România are șoferi periculoși
Într-un pas important pentru asigurarea siguranței rutiere, Senatul României a adoptat recent un proiect de lege ce vizează suspendarea pe viață a permiselor auto pentru șoferii care comit anumite infracțiuni grave. Această inițiativă își găsește asemănarea în Statele Unite ale Americii, unde conducerea unui autovehicul este privită ca un privilegiu, nu ca un drept comun.
În Statele Unite, obținerea unui permis auto este condiționată de respectarea unor criterii stricte, iar autoritățile pot revoca acest privilegiu în orice moment dacă se constată că șoferul a manifestat comportament iresponsabil sau a pus în pericol viețile altor persoane prin modul său de condus.
Vezi și: Cod rutier 2024. În ce situații ți se poate anula permisul de conducere
În contextul european, România se confruntă cu una dintre cele mai ridicate rate de decese în urma accidentelor rutiere, înregistrând 86 de decese la un milion de locuitori în 2022. Această situație alarmantă a generat necesitatea unor măsuri ferme pentru reducerea numărului de accidente și a consecințelor acestora.
Potrivit statisticilor, numărul de decese cauzate de accidente rutiere la nivelul Uniunii Europene a înregistrat o creștere de 3% în 2022 față de anul precedent. Această tendință preocupantă a accentuat necesitatea implementării unor politici eficiente pentru prevenirea comportamentului periculos în trafic.
În primele șase luni ale anului 2023, s-a observat o creștere semnificativă a cazurilor de șoferi depistați conducând sub influența substanțelor interzise în România. Aproximativ 1.300 de astfel de șoferi au fost identificați, iar patru dintre aceștia au fost implicați în accidente rutiere grave, soldate cu decesul a trei persoane și rănirea gravă a altor două.
Șoferii inconștienți pot deveni pietoni pe viață
Într-un demers menit să întărească normele de siguranță rutieră, Senatul a adoptat, în mod tacit, un proiect de lege crucial, prezentat de către deputații Partidului Național Liberal (PNL) într-o ședință desfășurată luni.
Acest proiect de lege își propune să aducă modificări semnificative în ceea ce privește consecințele legale pentru șoferii care, în timpul conducerii, cauzează accidente grave soldate cu victime umane, întrucât se află sub influența alcoolului sau a drogurilor.
Vezi și: Cod Rutier 2024. Greșeala care îi va costa pe șoferi 990 de lei. Cresc amenzile
Una dintre prevederile esențiale ale proiectului este revocarea permanentă a permisului de conducere pentru acei șoferi găsiți vinovați de astfel de incidente grave. Această măsură drastică vine ca răspuns la necesitatea imperativă de a proteja viața și siguranța cetățenilor pe șosele și de a descuraja comportamentul imprudent asociat consumului de substanțe psihoactive în timpul conducerii.
„Pe lângă propunerea legislativă prin care am propus înăsprirea pedepselor pentru persoanele care conduc sub influenţa băuturilor alcoolice sau droguri şi provoacă accidente rutiere grave, soldate cu pierderea de vieţi omeneşti, propun şi înăsprirea Codului rutier.
Astfel, în cazul unui accident soldat cu pierderi de vieţi omeneşti, provocat de un şofer aflat sub influenţa băuturilor alcoolice sau a drogurilor, actuala propunere legislativă propune anularea permisului conducătorului auto pe viaţă.
În cazul în care titularul permisului de conducere a comis fapta regăsită în art. 192 alin. (1) din Codul penal, săvârşită în condiţiile prevăzute de art. 336, pedeapsa este interzicerea dreptului de a conduce un autovehicul pe viaţă”, se arată în expunerea de motive.
Propunerea legislativă iniţiată pentru modificarea OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice a fost transmisă Camerei Deputaţilor pentru dezbatere, în calitate de for decizional.
Prin adoptarea acestei legi privind suspendarea pe viață a permiselor auto, România își propune să descurajeze comportamentul iresponsabil în trafic și să ofere un semnal puternic că astfel de acțiuni vor avea consecințe serioase.
Experții din domeniul siguranței rutiere urmăresc cu atenție evoluția acestei inițiative legislative, evaluând dacă aceasta va avea un impact pozitiv în reducerea accidentelor rutiere și a victimelor acestora.
Codul rutier, tot mai dur
Într-un anunț important, europarlamentarul Corina Crețu a confirmat marți că Parlamentul European a adoptat o nouă directivă privind siguranța rutieră, cu impact direct asupra șoferilor din Uniunea Europeană. Potrivit noilor reglementări, cetățenii europeni cărora li s-a suspendat permisul într-o țară UE nu vor mai putea conduce în niciun alt stat membru al Uniunii.
Această măsură vine ca răspuns la preocupările legate de creșterea numărului deceselor cauzate de accidente rutiere în 2022. Într-o postare pe platforma Facebook, Corina Crețu a subliniat că tendințele arată o creștere cu 3% a numărului de decese în comparație cu anul precedent.
Citește și: Codul Rutier 2024 s-a modificat. Amendă pentru această greșeală făcută de șoferi pe timp de zi
Mai mult, în ceea ce privește clasamentul general al ratelor de deces din cauze rutiere, România a înregistrat cele mai ridicate rate în 2022, cu 86 de decese la un milion de locuitori.
Europarlamentarul a evidențiat importanța adoptării acestei directive europene pentru siguranța rutieră, evidențiind ca principal obiectiv reducerea numărului de victime ale accidentelor rutiere.
Noile norme au ca scop consolidarea cooperării între statele membre și implementarea unor standarde mai stricte pentru prevenirea incidentelor rutiere și protejarea vieților cetățenilor europeni.
Directiva se axează nu doar pe penalități mai aspre, ci și pe consolidarea măsurilor de prevenire a accidentelor rutiere. Adoptarea acestei legislații vine în contextul unei creșteri îngrijorătoare a numărului de accidente în Uniunea Europeană și subliniază angajamentul instituțiilor europene de a face siguranța rutieră o prioritate.
„Tendințele arată că numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2022 a crescut cu 3% față de anul precedent, iar clasamentul general al ratelor de deces din cauze rutiere nu s-a schimbat semnificativ, România raportând cele mai ridicate rate de decese în 2022 – 86 per milion.
Pentru acest motiv, astăzi, am votat Directiva privind decăderea din dreptul de a conduce – care are un singur scop: reducerea tragediilor și a pierderii de vieți omenești pe drumurile publice ”, subliniază europarlamentarul prin intermediul unei postări pe Facebook.