Pericol pentru toți cei cu cont bancar și card. Sute de mii de clienți sunt afectați

de: Emanuela Pană
20 08. 2020

Banca Națională a României face un anunț de ultimă oră: sute de mii de clienți sunt afectați de căderi ale sistemelor de carduri, internet sau mobile banking. În ultimele șapte luni au avut loc 12 astfel de incidente majore. Ce spun specialiștii BNR, aflați în rândurile de mai jos.

Sute de mii de clienți, afectați de căderi ale sistemelor de carduri

În primele șapte luni ale anului 2020, 12 incidente majore de plată la utilizarea cardurilor bancare, internet sau mobile banking au fost înregistrate de BNR. Numărul utilizatorilor afectați este cuprins între 300 și 147.000 de clienți. Reprezentanții BNR susțin că băncile sunt asigurate pentru incidente acest gen, franșiza fiind de 500.000 de euro pentru unul singur. Majoritatea băncilor din țara noastră sunt asigurate prin intermediul băncilor mamă.

Anul acesta, clienții mai multor bănci s-au confruntat cu evenimente precum: imposibilitatea utilizării cardului la POS sau ATM, dublarea tranzacțiilor și chiar dispariția temporară a banilor din cont în urma tranzactiilor cu cardul sau a serviciilor de internet și mobile banking.

De asemenea, potrivit unor surse din piață, aceste evenimente s-ar fi dublat de la izbucnirea pandemiei de COVID-19.

Ce spun oficialii BNR

Reprezentanții Băncii Naționale a României au transmis, la solicitarea economica.ro, că „monitorizează pe o bază continuă respectarea de către prestatorii de servicii de plată a prevederilor legale în materie de plăți și servicii de plată, inclusiv a incidentelor intervenite la nivelul acestor entități“.

„Astfel, prestatorii de servicii de plată au obligația legală de a raporta apariția unor incidente operaționale sau de securitate majore care afectează instrumentele de plată și serviciile de plată pe care aceștia le oferă clienților“, spun oficialii BNR, potrivit sursei citate anterior.

Ulterior primirii unor rapoarte finale privind aceste incidente majore, BNR constată că: „în decursul acestui an au fost raportate Băncii Naționale a României un număr de 12 incidente majore, toate acestea fiind de natură operațională. Numărul de utilizatori de servicii de plată afectati a variat între 300 și 147.000 (cel mai sever incident)“.