OMS, anunț de ultimă oră despre răspândirea covid-19 în școli. Schimbă radical tot ce știam

de: Ștefan R. Apostol
21 01. 2021

Una dintre cele mai preocupante întrebări a fost măsura în care COVID-19 se răspândește în școli. Au fost puține focare raportate în școli de la începutul anului 2020, spune OMS. Studiile au fost limitate în timpul închiderii școlilor și a altor măsuri de izolare la domiciliu. Peste 1,5 miliarde de elevi au fost afectați de închiderea școlilor în întreaga lume.

Școlile sunt sau nu factor de răspândire COVID-19

Într-un raport OMS, se încearcă să se răspundă la această întrebare generalizată la nivel mondial. În cele mai multe cazuri de infecții sau COVID-19 raportate la copii, infecția a fost dobândită acasă.

Au fost raportate mai multe focare în licee decât în școlile primare sau elementare, spune studiul. Copiii cu vârsta sub 10 ani sunt mai puțin sensibili și mai puțini susceptibili la infecție decât adulții, sugerează studiul OMS.

În focarele școlare, era mai probabil ca virusul să fie introdus de personalul adult. Transmisia a fost mai frecventă la personalul adult din instituții, decât între elevi.

Studiu arată că predispoziția infectării de la adulți la elevi era mai puțin frecventă, iar de elev la elev răspândirea era și mai rară. Studiile timpurii au sugerat că închiderea școlilor a redus transmiterea comunitară mai puțin decât alte intervenții de distanțare socială.

OMS: COVID-19 este raportat mult mai rar la copii decât la adulți

Copiii și adolescenții reprezintă aproximativ 8% din cazurile raportate, și 29% din populația globală. Infecțiile ușoare și asimptomatice sunt mai frecvente și pot fi sub-raportate. Copiii au o boală mult mai ușoară decât adulții.

Cu toate acestea, copiii cu afecțiuni subiacente prezintă un risc mai mare de boli grave. Rareori, câțiva pot dezvolta boli severe, cum ar fi sindromul inflamator multisistem. Aesta este o afecțiune inflamatorie rară, cu febră persistentă.

Apare la 2-4 săptămâni după debutul COVID-19. Majoritatea se recuperează cu tratament, dar rareori poate apărea decesul.

Rolul copiilor în transmisie nu este încă pe deplin înțeles. Copiii de toate vârstele pot fi infectați și răspândi virusul la alții. Studiile de până acum arată o răspândire mai mică în rândul copiilor sub zece ani decât la copiii mai mari.

Infecția apare mai des la adolescenți decât la copiii mai mici. Copiii mai mari par a fi mai susceptibili la infecții și a transmite mai des decât cei mai mici.

Raportul OMS concluzionează faptul că deschiderea școlilor nu a dus la creșterea răspândirii comunitare, acolo unde infecția a scăzut la 1,3. Măsuri preventive, detectarea promptă a cazurilor și urmărirea contactelor au evitat focare mult mai mari.

Absența școlară afectează echitatea, educația, sănătatea și dezvoltarea copilului

Sutidul a mai scos la suprafață o certitudine, și anume izolarea copiilor din mediul lor social, de la școală, îi va afecta pe termen lung, mai ales pe cei din clasele primare. Întreruperea cursurilor, în mod fizic, poate afecta capacitatea unui copil de a învăța.

”A fi în afara școlii crește riscul de sarcină în adolescență, exploatare sexuală, căsătoria copiilor, violența și alte amenințări.

Vătămările sunt mai mari pentru copiii migranților, refugiaților, inorităților, copii care trăiesc cu dizabilități, copiii din instituții sau din țările afectate de conflicte.”, este concluzia raportului OMS.

Cu atât mai mult, cu cât copiii marginalizați sunt în afara școlii, cu atât sunt mai puțini șanse să se întoarcă. Închiderea școlilor perturbă serviciile școlare, cum ar fi imunizarea, mesele școlare, sănătate mintală și sprijin psihosocial și poate provoca anxietate din cauza pierderii colegilor a interacțiunii și a rutinei, care este perturbată.