Obligatoriu în toate magazinele din România. Ce va apărea pe etichetele produselor din noiembrie 2023

de: Ștefan R. Apostol
21 04. 2023

Încă de anul trecut, UE a cerut statelor membre să implementeze un sistem de returnare a banilor în cazul în care bunurile pe care le cumpără europenii se dovedesc a fi defecte sau nu arată sau nu funcționează așa cum s-a anunțat. Ba mai mult, pe fiecare ambalaj este obligatoriu, în conformitate cu normele UE, să existe și o anume siglă. Acest sistem devine obligatoriu în toate magazinele din România.. Citește mai departe și află ce va apărea pe toate etichetele produselor din noiembrie 2023.

Directiva UE, obligatorie pentru toate statele membre

În baza legislației europene, privind dreptul consumatorilor, în decembrie anul trecut UE a reactualizat o directivă existentă deja și implementată în majoritatea statelor membre.

„În conformitate cu normele UE, un comerciant trebuie să repare, să înlocuiască, să reducă prețul sau să vă restituie banii în cazul în care bunurile pe care le-ați cumpărat se dovedesc a fi defecte sau nu arată sau nu funcționează așa cum s-a anunțat.”, se spune în directiva UE.

Concret, dacă ați cumpărat un produs sau un serviciu online sau în afara unui magazin, prin telefon, prin corespondență, de la un vânzător din ușă în ușă, aveți dreptul de a anula și de a returna comanda în termen de 14 zile, din orice motiv și fără justificare, iar comerciantul are obligația de a returna sumele integrale, fără a opri nimic din ele.

Dacă nu sunteți sigur ce situație vi se aplică, puteți încerca și instrumentul european privind drepturile consumatorilor pentru a vă ajuta să vă înțelegeți drepturile atunci când faceți cumpărături în statele membre UE.

România va aplica regulamentul din noiembrie 2023

Din păcate, România se situează în lista scurtă a statelor UE care nu au implementat directiva europeană privind Sistemul de Garanție și Returnare (SGR) european. Dar, lucrurile sunt pe cale să se schimbe, conform anunțului făcut de Ministrul Mediului, Tanczos Barna.

Conform acestuia, de la data de 30 noiembrie 2023, totți comercianții vor trebui să implementeze acest sistem. În aceeași ordine de idei toate produsele vor avea obligatoriu și sigla RETURO, pentru ca un client să știe că aceste produse pot fi returnate dacă nu corespund cerințelor acestora.

Obligatoriu în toate magazinele din România

Programul RETURO este un element important al directivei menționate anterior, și îi ajută pe clienți să știe care sunt produsele care intră în Sistemul de Garanție și Returnare (SGR), cu obligativitatea producătorilor, procesatorilor și a comercianților cu amănuntul să aplice acest logo, mai ales dacă sunt deja înscriși în program.

Conform ministrului Barna, sunt deja peste 55.000 de companii intrate în programul pus la dispoziție de compania cu același nume, RETURO, o companie de protecție a mediului, de altfel gestionarii întregului program menționat.

Cine este compania care gestionează programul

RetuRo Sistem Garanție Returnare S.A. este o organizație de protecție a mediului, înființată de marii producători de băuturi din România, în parteneriat cu marii comercianți din piața românească, fiind o organizație non-profit.

Vezi și: Câţi bani se vor da pe PET-urile, sticlele sau dozele de aluminiu goale din noiembrie. Românii, obligaţi să le returneze

Banii care vin în această companie, spun reprezentanții organizației, vor fi reinvestiți numai în dezvoltarea sistemului RETURO. După înființare, statul român a decis să devină acționar în cadrul companiei, prin implicarea directă a Guvernului României în implementarea SGR la nivel național și pentru elaborarea unor viitoare proiecte de protejare a mediului, prin intermediul Ministerului mediului.