Nu mai există cale de întoarcere. Klaus Iohannis a promulgat legea

de: Năstase Mirabela
09 07. 2020

Azi, 9 iulie, Președintele României, Klaus Iohannis, a semnat patru decrete de promulgare a unor legi. Află din acest articol despre ce decrete este vorba!

Președintele Klaus Iohannis a semnat patru decrete de promulgare a unor legi. Este vorba despre:

  • Decret în ce privește promulgarea Legii pentru modificarea alin. (2) al art. 4 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri (PL-x 225/29.04.2020);
  • Decret pentru promulgarea Legii în ce privește aprobarea Programului de susținere a crescătorilor de suine din rasele Bazna și/sau Mangalița pentru activitatea de reproducție (PL-x 640/04.12.2019);
  • Decret pentru promulgarea Legii în ce privește trecerea unui imobil din domeniul public al statului și din administrarea Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară Cluj-Napoca pentru Stațiunea de Cercetare Horticolă Cluj-Napoca, în domeniul public al județului Cluj (PL-x 145/14.04.2020);
  • Decret în ce privește promulgarea Legii pentru completarea Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciară (PL-x 138/14.04.2020).

Ce declarații de presă a făcut azi Klaus Iohannis

Tot astăzi, președintele Klaus Iohannis a făcut declarații de la Palatul Cotroceni, despre situația din țară, privind pandemia de coronavirus.

”Am trimis Parlamentului României un document cu o serie de propuneri pentru reorganizarea instituțiilor şi pentru a ajuta la evitarea unei noi crize. Documentul propune o serie de măsuri ce doresc să îmbunătăţească capacitatea statului în faţa unor stări similare.

Pandemia a generat o criză la nivel mondial ce a reclamat din partea tutuori reacţii rapide şi soluţii Inedite. Ne aflăm azi la jumatea de an de când OMS recunoştea riscurile majore reprezentate de epidemia cu noul coronavirus declarând o situaţie de urgenţă la nivel mondial motivat de faptul că SarsCov-2 este un virus ce nu poate fi comparat cu altele.

Noul coronavirus a schimbat radical vieţile tuturor şi a pus la încercare sistemele de sănătate de pe întregul mapamond. Pericolul unei răspândiri masive care să nu poată fi ţinută sub control a putut fi evitat doar prin măsuri ferme. România a acţionat la timp şi eficient.

Unica raţiune a măsurilor restrictive a fost evitarea unui scenraiu negru caracterizat de un număr mare de victime în condiţiile în care România nu avea niciun fel de stocuri pentru situaţia de urgenţă creată iar celelalte state erau într-o cursă contra-cronometru pentru achiziţionarea de astfel de surse sanitare.

Într-un context dominat de evoluţii nefavorabile a fost nevoie de o intervenţie coordonată şi eficientă din partea autorităților precum şi de un comportanemt solidar al cetăţenilor. S-au constatat carențe majore, în special în sistemul medical românesc unde s-a constatat lipsa materialelor medicale necesare acestei situații.

Pandemia a scos la iveală fragilităţi economice şi instituţionale

Pandemia a scos la iveală fragilităţi economice şi instituţionale, lipsa investiţiilor publice, productivitate scăzută şi o capacitate administrativ redusă. Pandemia a pus presiuni masive asupra administraţiilor, iar diletantismul şi lipsa de responsbilitate a guvernărilor anterioare au avut impact negativ asupra posibilității statului de a răspunde imediat în fața unei astfel de crize.

În pofida acestor condiţii instutiile implicate direct în managementul crizei au reuşit prin implementarea unor măsuri dure să diminueze efectele pandemiei acţionând rapid şi eficient. Acest lucru ar fi fost imposibil fără profesionalismul şi dedicarea personalului medical.

Datorită modului în care toţi actorii implicați şi-au făcut datoria a fost evitată o criză sanitară de proporţii. De asemenea răspunsul românilor la apelul autorităţilor a fost covârşitor pozitiv, în raport cu măsurile luate de autorităţi. Pe durata stării de urgenţă m-am consultat cu guvernul şi am stat de vorbă cu autorităţile, cu şefii de spitale, etc, pentru a afla în mod direct ce probleme sunt şi că măsurile instituite sunt suficiente.

Datele statistice relevă faptul că România a gestionat în mod eficient criza în timpul stării de urgenţă, dar, totuşi această pandemia ne-a pus în față tabloul a 30 de ani de eşecuri în administrarea şi organizarea statului român.

Sunt carențe majore iar efortul de construcţie al unui stat eficient este de durată, astfel că reorganizarea instituţiilor nu mai poate aştepta. Ne confruntăm cu lipsa unei legislaţii coerente şi am fost nevoiţi să ne folosimt de o legislaţie slabă în această perioadă, să ajustăm legislaţia, din punct de vedere medical.

Regimul stării de urgenţă a fost gândit astfel încât să asigure un răspuns prompt atât pentru cetăţeni cât şi pentru statul român. Întregul cadru al măsurilor excepţionale trebuie regândit şi trebuie să cuprindă instrumente suficiente pentru a ajuta autorităţile. În spiritul constituţiei fac un apel la o colaborare loială între instituțiile fundamentale ale statului.”, a declarat șeful statului, într-o conferință de presă, susținută joi, 9 iulie, ora 13:00.