Începând cu 1 ianaurie 2023 au fost introduse noi modificări semnificative aduse normelor UE privind permisele de conducere și aplicarea transfrontalieră a infracțiunilor rutiere. Prin aceste măsuri, spun oficialii, s-ar putea reduce în mod semnificativ numărul de răniri și decese în rândul șoferilor începători și ar putea contribui la asigurarea faptului că șoferii periculoși sunt sancționați pentru o gamă mai largă de infracțiuni rutiere comise la nivel transfrontalier. Printre punctele propuse în cadrul proiectului a fost și un sistem de monitorizare de 2 ani pentru şoferii începători. Citește mai departe și află în ce constă, de fapt, proiectul european.
Legislația europeană privind șoferii a suferit de-a lungul anilor mai multe modificări importante, mai ales în cazul celor prinși băuți la volan. Dar, noile reglementări vin să adauge în plus, cel puțin la nivel de proiect, noi măsuri de prevenire a accidentelor, făcându-se referire la șoferii începători. Conform datelor statistice europene, tinerii șoferi reprezintă 8% din totalul conducătorilor auto, dar 16% din totalul deceselor.
În același timp datele mai arată că 2 din 5 coliziuni mortale implică un tânăr șofer sau motociclist, cu vârsta sub 30 de ani. În perioada 2017-2020, la fiecare 100.000 de șoferi începători, s-au înregistrat în medie 10 accidente mortale pe an, în timp ce la fiecare 100.000 de șoferi experimentați s-au înregistrat doar 3 accidente mortale, pe baza celor mai recente date disponibile din 18 țări ale UE.
Mai multe studii au arătat că lipsa de experiență la volan se traduce printr-o probabilitate mai mare de a fi implicat în accidente rutiere, precum și în încălcări grave ale legislației rutiere. Nivelul mai ridicat al accidentelor și al deceselor în care sunt implicați șoferi începători indică necesitatea de a adapta cerințele pentru eliberarea permiselor de conducere, justifică parlamentarii europeni noul proiect legislativ.
Vezi și: Ţara europeană în care primeşti bani ca să renunţi la maşină. Suma nu e de neglijat
Un astfel de sistem de monitorizare de 2 ani pentru şoferii începători există deja în practica rutieră din Suedia, de exemplu, spune Titi Aur, acesta explicând și care vor fi, de fapt mecanismele de funcționare a noului cadru legal:
„În Suedia deja se practică asta, iar acum Comisia Europeană vrea să extindă această dispoziţie. Ce înseamnă această perioadă de probă? Înseamnă că în primii doi ani de când ia permisul, şoferul începător este într-o monitorizare severă.
În Suedia, şi acum probabil se va aplica în toată Europa, chiar dacă acum e la nivel de recomandare, dacă a făcut accident, tânărului şofer i se anulează permisul.
Ajunge la judecător, care se ocupă doar de asta. Judecătorul poate să îi dea permisul înapoi pe loc, poate să îl dea după 2 luni, sau poate să îi dea şoferului dreptul să dea din nou examen de conducere peste 6 luni, un an sau chiar 10 ani.”, explică Titi Aur.
Conform documentelor publicate recent, sunt cel puțin patru puncte importante care se introduc sau se modifică, în funcție de gravitatea situaților și a efectelor acestora, după cum urmează:
Tinerii vor putea susține examenul de conducere la vârsta de 17 ani. Cu toate acestea, ei nu vor fi autorizați să conducă singuri înainte de 18 ani, cu excepția țărilor în care vârsta de conducere este deja de 17 ani.
Un astfel de sistem de monitorizare de 2 ani pentru şoferii începători există deja pentru permisele de conducere de categoria B în unele state membre, de exemplu, Germania, Austria. Sismteul a avut un impact foarte pozitiv asupra siguranței rutiere.
Acesta a permis tinerilor conducători auto să dobândească o experiență valoroasă de conducere sub supravegherea unui adult în primul an de conducere. În țările în care vârsta minimă de conducere este deja de 17 ani, conducătorii auto vor putea conduce singuri începând cu vârsta de 17 ani în statul membru respectiv și de 18 ani în întreaga UE.
De asemenea, sistemul de monitorizare de 2 ani pentru şoferii începători se va aplica și permiselor de conducere din categoria C pentru a facilita accesul tinerilor la profesia de șofer. Scăderea pragului de vârstă pentru formare poate face mai atractivă pentru tineri o carieră în sectorul transporturilor, contribuind astfel, în timp, la reducerea deficitului de șoferi profesioniști, fără a compromite siguranța rutieră.
Pe lângă cerințele generale care figurau deja în legislația anterioară a UE privind permisele de conducere, șoferii tineri și începători vor fi acum testați cu privire la interacțiunea dintre un vehicul motorizat și utilizatorii rutieri mai vulnerabili, cum ar fi pietonii, bicicliștii și utilizatorii de scutere electronice, biciclete electronice sau alte dispozitive de transport relativ noi.
Pentru șoferii începători se va stabili o perioadă de probă obligatorie de monitorizare de 2 ani pentru şoferii începători. Astfel, șoferii începători vor fi supuși unor reguli stricte privind conducerea sub influența alcoolului, toleranță zero.
Statele membre pot defini norme și restricții suplimentare pentru perioada de doi ani de la data la care noii conducători auto au trecut examenul de conducere și au obținut permisul de conducere.
Dacă un candidat la examenul de conducere nu stăpânește limba țării în care susține examenul și dacă nu este posibil să fie asistat de un interpret, noile norme îi vor facilita susținerea examenului într-o țară din UE în care stăpânește limba. „Acest lucru va ușura viața cetățenilor mobili din UE, în special a tinerilor, asigurându-se că aceștia sunt testați în funcție de abilitățile lor de conducere și nu de cunoștințele lingvistice”, se arată în document.