Lipsa drumurilor asfaltate din Moldova era o problemă majoră în perioada interbelică, fiind și cauza diferențelor de dezvoltare între această regiune și celelalte provincii care făceau parte din România Mare.
Un articol din ziarul „Tempo”, cotidian publicat în București în perioada 1933-1940, prezenta solicitările parlamentarilor din Moldova, nemulțumiți că în planurile Capitalei privind construcția drumurilor nu apare și această regiune.
„Recent a luat ființă un bloc al parlamentarilor moldoveni. Scopul acestui organism privește interesele provinciei moldovene, neglijate de diferențele guvernării. Prima acțiune a blocului moldovenilor va viza campania construcției de drumuri moldovene.” Ziarul Tempo, ianuarie 1937
Articolul este datat 27 ianuarie 1937 și rezumă campania începută de parlamentarii moldoveni care atrăgeau atenția că Moldova era singura provincie se construse „un metru de șosea”.
„Moldova – susțin parlamentarii moldoveni – este singura provincie unde nu s-a construit un singur metru de șosea asfaltată. Parlamentarii moldoveni au convocat mai multe consfătuiri și socotesc că vor avea un ecou favorabil, acum, când se întocmește planul viitoarei campanii de lucru.” Ziarul Tempo, ianuarie 1937
După 82 de ani, în martie 2019, regiunea Moldovei se află într-o situație asemănătoare, pentru că infrastructura rutieră a rămas nedezvoltată, atrag atenția mai multe organizații neguvernamentale care au organizat o campanie puternică sub sloganul „Moldova vrea autostradă”.
O situație a drumurilor de pământ la peste 80 de ani de la publicarea acestui articol și de la campania „blocului moldovenilor” arăta că Moldova are mii de drumuri de pământ, potrivit unei analize publicate de ziarul Monitorul de Vaslui în vara anului 2018.
„Comunele vasluiene administrează sute de kilometri de drumuri din pământ. Infrastructura, la pământ! La propriu!” Monitorul de Vaslui, 24 august 2018
Despre diferențele economice menținute între regiuni ca urmare a lipsei drumurilor au scris mai mulți experți în lucrarea „Coeziune teritorială şi disparităţi în Moldova, Vol. 1: Disparităţi induse de infrastructura de transport – disfuncţii şi măsuri de ajustare”. Autori sunt Ionel Muntele (coord.), Octavian Groza, George Ţurcănaşu, Alexandru Rusu, Daniel Tudora. Volumul a apărut la editura Universității „Alexandru Ioan Cuza” în 2012.
„Volumul se adresează deopotrivă specialiştilor preocupaţi de problematica reţelelor de transport, cu accent pe raporturile acestora cu disparităţile teritoriale, cât şi publicului larg interesat de o radiografie a stării generale de dezvoltare a regiunii nord-estice a ţării – Moldova.” Editura Universității A.I. Cuza, Iași
Autorii arată că raporturile dintre calitatea reţelelor de transport şi dezvoltarea rurală sunt extrem de strânse.
„Problema principală rămâne, în fond, găsirea de soluţii optime pentru multiplicarea conexiunilor în regiunile cu relief fragmentat cu scopul reducerii izolării extreme şi a asigurării unor relaţii mai eficiente între mediul rural şi centrele urbane, în spiritul creării continuumului rural-urban.” Editura Universității A.I. Cuza, Iași