Modificarea majoră de pe buletinele românilor. MAI a făcut anunțul: nu mai poți refuza acum!
Schimbarea uriașă de pe buletinele românilor. Ministerul Afacerilor Interne a făcut anunțul oficial. Este interzis să refuzi să faci asta. Proiectul de lege al MAI nu este deloc bine văzut de oameni. Despre ce este vorba?
Proiect MAI: modificarea majoră de pe buletinele românilor
Ministerul Afacerilor Interne a pus în dezbatere publică un proiect de lege care nu este bine văzut de către oameni. Proiectul elaborat de MAI prevedea anularea buletinului dacă nu poți face dovada domiciliului trecut pe document, acum o altă serie de prevederi îi lasă pe cetățeni fără cuvinte și riscă să provoace numeroase discuții.
Concret, proiectul legislativ pus în dezbatere publică de către Ministerul Afacerilor Interne prevede luarea amprentelor întregii populații, fără a fi acceptat refuzul. S-a mai vorbit despre acest detaliu la momentul lansării cărții electronice de identitate anul trecut.
Românii puteau avea o carte electronică de identitate cu: numele, prenumele, sexul, cetățenia, data nașterii, semnătura titularului, fotografia acestuia, codul numeric personal și adresa de domiciliu, fie una care cuprindea elementele anterior menționate, plus posibilitatea înscrierii amprentelor de la două degete.
La acel moment, românii puteau alege. Cetățenii nu mai pot refuza amprentarea, așa cum prevede proiectul recent al MAI, doar în cazul în care este imposibil de luat amprentele.
Detalii din proiect
”Cartea electronică de identitate se eliberează fără înscrierea imaginii impresiunilor papilare atunci când prelevarea acestora este fizic imposibil de a fi realizată”, se arată în proiectul MAI.
De asemenea, impresiunile papilare vor fi obligatorii pentru persoanele care au împlinit vârsta de 12 ani, mai arată autoritățile. De asemenea, pe viitoarele buletine nu va mai fi trecut locul nașterii, pentru a face loc amprentelor.
Amintim că în cursul anului 2021 a fost lansat proiectul pilot pentru eliberarea primelor cărți de identitate după modelul de mai sus. Autoritățile au spus atunci că nu dispun momentan de infrastructura necesară pentru ca toată populația să aibă astfel de buletine. După ce acest lucru va deveni posibil pentru toți românii, vor fi schimbate și termenele de valabilitate ale documentelor:
- buletinul pentru persoanele cu vârsta între 14-18 ani va avea o valabilitate de 5 ani, față de 4 cum este în prezent
- buletinul pentru persoanele cu vârsta între 18-25 ani va avea o valabilitate de 10 ani, față de 7 cum e în prezent
- buletinele cu valabilitate nelimitată vor fi posibile de la 70 de ani, nu de la 55 cum este în prezent
Acte necesare buletin expirat
- Cerere pentru eliberare buletin
- Certificatul de naștere, original și copie
- Certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original și copie
- Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, după caz, original și copie
- Certificatul de deces al soțului/soției decedat/decedate, în cazul soțului supraviețuitor, original și copie
- Certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, după caz, original și copie
- Documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original și copie
- Chitanța reprezentând contravaloarea cărții de identitate