Magazinele din România care plafonează preţurile la produsele de bază. Kaufland şi Mega Image, printre ele
Magazinele din România care plafonează preșurile la produsele de bază. Giganții Kaufland și Mega Image se numără printre ele. Deși asistăm la cel mai mare val al scumpirilor la mâncare din ultimele două decenii, Guvernul nu se grăbește să ia măsuri. Au făcut-o însă două lanțuri de magazine, care au decis să înghețe prețurile la anumite produse de bază, fără ca Guvernul să intervină.
Magazinele din România care plafonează preţurile la produsele de bază
Ministrul Agriculturii a afirmat că o plafonare generalizată a produselor i-ar afecta pe producători și că măsura nu va fi luată la nivel național. Tot el a dat asigurări că prețurile nu se vor mai majora. Alimentele care au suferit cele mai mari majorări de preț au fost uleiul, care a înregistrat majorări de preț de 51,86%, cartofii, cu 41,85%, și făina, de 32,86%.
Lanțurile de magazine europene au luat atitudine în privința prețurilor și negociază „dur”. Marele lanț francez de magazine, prezent și în România, a decis înghețarea prețurilor la 100 de produse de bază. Însă înghețarea acestor prețuri, anunțată de Carrefour pentru Franța, nu se va aplica și la noi.
Însă Mega Image și Kaufland plafonează o serie de prețuri în România. Primul lanț de magazine plafonează prețurile la produsele marcă proprie, iar al doilea, la 1.000 de produse.
Astfel, magazinele au început să reducă din ofera de produse, iar retailerii retrag de la vânzare anumite produse. Ministrul Agriculturii, Petre Daea, a afirmat că piața este stabilă și că „nu se vor retrage produse de pe raft, că sunt cerute de consumatori.”
La nivel de măsuri clare, statul român nu a venit cu lucruri concrete. Ministrul susține că nu vor urma scumpiri și că plafonarea prețurilor i-ar putea afecta pe producătorii din țară.
Uleiul, mai scump din această toamnă
Deși producția de ulei de floarea-soarelui din acest an este una record, specialiștii susțin că asta nu se va resimți prea tare și în prețul uleiului la raft, ba dimpotrivă, ei avertizează că din această lună românii vor avea parte de noi scumpiri la acest produs de bază.
România produce cantități mari de floarea-soarelui, dar prelucrează mult prea puțin, o mare parte din semințe ajungând la export.
„România nu are potențial, pentru că, dacă ea produce floarea-soarelui în cantitate enormă și suntem pe primul loc în Europa, nu înseamnă că noi mâncăm semințe de floarea-soarelui. Noi trebuie să prelucrăm. Or, nu prelucrăm”, a declarat Mircea Coşea.
De asemenea, fermierii susțin că prețurile foarte mari la ulei vor fi resimțite începând cu luna septembrie a acestui an, chiar după noua recoltă de floarea-soarelui. Prețurile la motorină s-au dublat și ele, produsele de protecție a plantelor s-au majorat cu cel puțin 200%, iar prețurile la îngrășăminte s-au majorat cu 500%.