Legislația UE se schimbă după cazul șoferului român de TIR ucis în Franța. Ce modificări se anunță

de: Ștefan R. Apostol
27 10. 2021

În ultimii ani tot mai mulți șoferi de TIR au avut probleme pe drumurile europene. În unele cazuri, cu final dramatic, șoferii și-au pierdut și viața. Este cazul unor șoferi români de TIR, care au decedat pe drumurile franceze, ca urmare a atacurilor unor bande. În cadrul Parlamentului European s-a adoptat o rezoluție privind siguranța parcurilor de camioane din UE. Inițiatorii acesteia sunt cei din grupul Renew Europe. Europarlamentarul român Vlad Gheorghe, din partea USR, este cel care a generat acest proiect legislativ.

O nouă legislație în Parlamentul European care să apere șoferii de TIR

Grupul Renew Europe a reputat o victorie importantă în Parlamentul European. O rezoluție privind siguranța parcurilor de camioane din UE a fost adoptată cu 31 de votiru pentru și 1 împotrivă. Prin votarea rezoluției, Comisia pentru petiții a solicitat mai multă coordonare între statele membre pentru a combate criminalitatea împotriva șoferilor și a încărcăturii acestora. Aceași comisie a mai spus că sunt necesare finanțări sporite pentru îmbunătățirea instalațiilor de supraveghere din parcările aflate pe autostrăzile europene.

„Este extrem de important să auzi direct cetățenii”

Justificare grupului parlamentar care a inițiat această rezoluție a plecat de la cazurile unor șoferi de TIR români uciși pe autostrăzile europene, cel mai recent fiind al unui șofer român ucis în Franța. Grupul Renew Europe, prin europarlamentarul USR Vlad Gheorghe declară:

„Era clar că discutăm despre un fenomen și nu despre un incident izolat. După ce șoferii români au depus la Comisie o petiție cu aproape 25000 de semnături, am pus subiectul pe agenda PETI în timp record și pe 15 iulie vocea Adrianei Mureșan, reprezentanta petiționarilor s-a auzit în Parlamentul European. Este meritul șoferilor că s-au mobilizat rapid și au înțeles că au această pârghie la dispoziție.

Prezența în Comisie a fost esențială. Este extrem de important să auzi direct cetățenii, să-ți poată răspunde în timp real la întrebări și să ofere cât mai multe detalii. Așa se explică sprijinul pentru șoferi și implicit pentru propunerea de rezoluție din partea tuturor grupurilor politice, fapt destul de rar. La ședința de azi au fost 31 de voturi pentru și doar 1 împotrivă din 32 de europarlamentari prezenți., spune europarlamentarul Vlad Gheorghe.

Potrivit Raportului Europol privind criminalitatea gravă și organizată din 2021, infracțiunile de marfă care au afectat transportul de marfă în timpul transportului sau depozitării au cauzat pierderi de 75 de milioane de euro în 2019. Comisia pentru a primit o petiție care ridică îngrijorări serioase cu privire la siguranța parcărilor de camioane în Europa, care a strâns peste 22 000 de semnături.

Siguranța parcurilor de camioane din UE este alarmantă

Deputații consideră că situația de siguranță a parcurilor de camioane din UE este alarmantă și capacitatea lor insuficientă. Mai ales că industria din UE suferă de o penurie acută de șoferi. Infracțiunile împotriva șoferilor și a încărcăturii acestora sunt din ce în ce mai organizate și de natură transfrontalieră.

Semantarii rezoluției spun că organele de aplicare a legii din statele membre UE trebuie să se coordoneze la nivel transfrontalier și să raporteze sistematic infracțiunile către Europol pentru a-i permite să sprijine statele membre.

Textul cere finanțare pentru a crea mai multă capacitate de parcare și pentru a îmbunătăți facilitățile deja existente. Acesta solicită Comisiei Europene să mobilizeze finanțare din fondurile structurale și de investiții europene și din Facilitatea Conectarea Europei. În același timp se specifică și faptul că va trebui să se ia în considerare revizuirea regulamentului UE privind dezvoltarea rețelei sale de transport transfrontalier, TEN-T.

Pe lângă modernizarea infrastructurii parcurilor de camioane, UE ar trebui să introducă și sisteme de apel pentru șoferii pentru a raporta infracțiunile autorităților fără bariere lingvistice. Grupul Renew mai cere în rezoluție să se creeze instrumente care să le permită șoferilor de TIR să găsească și să rezerve zone de parcare securizate.

Deputații spun că se vor deplasa în regiunea Hauts-de-France, zona unde a avut loc tragedia șoferului român de TIR, pentru o misiune de informare pentru a evalua siguranța parcurilor de camioane. Călătoria este programată pentru mai 2022.