În urma protestelor de la începutul săptămânii, piloții TAROM au obținut o mărire de salariu, care se va aplica în tranșe. Chiar și așa, veniturile comandanților de aeronave ale companiei naționale au venituri mai mici decât colegii lor de la alte linii, uneori chiar și la jumătate.
Piloții TAROM au organizat luni un protest spontan, iar peste 20 de curse, interne și internaționale, au fost anulate, după ce comandanții aeronavelor s-au declarat inapți de zbor. Luni seara, a avut loc o negociere cu conducerea companiei, în urma căreia piloții au obținut o mărire de salariu.
Potrivit informațiilor apărute în presă, veniturile lunare ale piloților TAROM au crescut cu 1.500 de euro în urma negocierii. Mărirea ar urma să se aplice în tranșe, însă chiar și așa salariile lor rămân mai mici decât ale angajaților altor companii.
Marius Popescu, președintele Asociației Companiilor Aeriene Române, a declarat că un comandant TAROM câștigă, în acest moment, cu tot cu sporuri și diurne, în jur de 5.000 de euro pe lună. Salariul de bază este de 2.000 de euro, iar la acesta se adaugă diferite bonusuri, în funcție de cursele efectuate.
”Conducerea executivă va analiza în decurs de 24 de ore și posibilitatea creșterii diurnei de zbor în măsura în care această creștere respectă limitările bugetare”, se arată în sinteza minutei.
După negociere, piloții TAROM ar urma așadar să aibă salarii de 6.500 de euro pe lună, dar chiar și așa veniturile lor sunt mult mai mici decât ale celor de la alte companii, chiar la jumătate. A crescut, de asemenea, diurna pentru piloți.
”Salariile de bază ale piloților TAROM sunt mici, în jur de 2.000 de euro, dar la ele se adaugă diurna, misia și celelalte sporuri. De exemplu, dacă un comandant face un zbor către Madrid, la salariu se mai adaugă acum 240 de euro, iar anterior era 160 de euro pentru comandant și 120 de euro pentru pilot. Dar și așa, calculul se face ciudat, pentru că una e să faci un zbor până la Madrid, care e de 3 ore, și alta e să faci un zbor la Viena, unde primeai aceeași sumă. În total, un comandant ajunge cam la 5.000 de euro lunar la TAROM”, a declarat Marius Popescu pentru Libertatea.
Prin comparație, un pilot angajat la WizzAir câștigă 11-12 mii de euro pe lună, mai spune Marius Popescu, pentru sursa menționată. Piloții de la Etihad, Emirates sau Turkish Airlines ajung la câștiguri de 15-16 mii se euro lunar, în timp ce un pilot cu experiență de la Air France ajunge la 30 de mii de euro pe lună, în perioadele cu multe zboruri. În Occident, salariul mediu al unui pilot cu experiență este cuprins între 16 și 18 mii de euro pe lună.