Greşeala pe care mulţi şoferi o fac în maşină. Aşa îşi pun viaţa în pericol, avertismentul specialiştilor
Majoritatea șoferilor știu că lipsa centurii de siguranță poate fi fatală. Chiar și la viteze mai mici, în urma unui impact pot apărea accidentări. Dar, deși știu asta, există totuși greşeala pe care mulţi şoferi o fac în maşină. Citește mai departe și vezi despre ce greșeală este vorba.
De 64 de ani, centura de siguranță salvează vieți
Astăzi posesorii de autovehicule o folosesc zilnic, când sunt în trafic, alții nu. Dar, de 64 de ani, acest dispozitiv a salvat și încă va mai salva vieți. Și asta nu o spunem noi, ci datele statistice colectate în tot atâția ani. Puțini sunt cei care-și mai aduc aminte că până în 1959 nu exista centura de siguranță, așa cum o știm azi, în mașinile de atunci.
Dar, în 1959, inginerul Volvo Nils Bohlin a dezvoltat centura de siguranță modernă în trei puncte. Deși designul a fost brevetat, compania a decis ca brevetul să fie lăsat deschis, punându-l la dispoziția tuturor producătorilor de autovehicule pentru a fi utilizat gratuit.
Centura de siguranță a salvat mai mult de un milion de oameni
Se estimează că mai mult de un milion de persoane din întreaga lume au supraviețuit unui accident de mașină datorită unei invenții vechi de 64 de ani, concepută de Volvo, centura de siguranță în trei puncte.
Și, deși acum o considerăm de la sine înțeleasă, dezvoltările tehnologice moderne, cum ar fi dispozitivele de pretensionare a centurii de siguranță, sunt concepute pentru a funcționa în combinație cu același design de bază al centurii de siguranță, astfel încât aceasta rămâne cel mai important element de siguranță de pe toate mașinile moderne.
Vezi și: Amendă de până la 1.200 de lei pentru șoferii din România. Greșeala care se plătește scump
Care este greşeala pe care mulţi şoferi o fac în maşină
Volvo a fost, de asemenea, primul producător care a montat centuri de siguranță în trei puncte ca echipament standard pe mașinile sale, începând cu 1963. În prezent, acest lucru este obligatoriu prin lege la mașinile moderne și continuă să protejeze sute de mii de oameni de moartea sau rănirea gravă în accidente auto în fiecare an. Dar, cu toate astea, astăzi vorbim de greşeala pe care mulţi şoferi o fac în maşină. Citește mai departe și află despre ce este vorba.
Deși este demonstrat clar că centura de siguranță salvează vieți, chiar și la o viteză mai mică, mulți șoferi par a fi extrem de deranjați de existența acesteia și, nu de puține ori, apelează la greşeala pe care mulţi şoferi o fac în maşină, și anume legarea centurii de siguranță prin spatele scaunului șoferului.
Sistemele de siguranță de acest timp sunt făcute tocmai pentru a te proteja, iar gestul de a nu o purta, sau chiar de a o avea legată în spatele scanului poate provoca adevărate tragedii.
„Este ca o praștie, ca o catapultă”
Deși la școala de șoferi, în teorie cel puțin, li se explică viitorilor șoferi de ce este necesră folosirea centurii, mulți teribiliști aleg să nu o facă.
În încercarea de a explica necesitatea folosirii corecte a centurii, Titi Aur vorbește despre greșeala pe care mulți șoferi o fac în mașină, aducând și argumentele contra acestei situații:
„Marea problemă cu centura pusă prin spate este că nu se învață asta de la școala de șoferi. Centura are un cartuș pirotehnic. În momentul în care ai un impact cartușul pirotehnic, adică ai un senzor inerțial care îi spune sistemului vezi că mașina s-a oprit mai repede decât orice frânare, ceea ce înseamnă că s-a lovit în ceva, atunci se declanșează airbag-ul sau airbag-urile și se declanșează și cartușul pirotehnic de la centură.
Ce face cartușul pirotehnic? Ăla explodează și de strânge în scaun, te ține strâns în scaun. Dacă tu ai centura prinsă prin spate, centura este practic încovoiată, este ca o praștie, ca o catapultă. Practic tu stai pe centură și în cazul unui impact, pe lângă faptul că pleci tu în față din inerție și dai cu pieptul în volan sau te aruncă prin geam, se mai întinde și acea centură când explodează și te aruncă.
La 20-30 de kilometri pe oră dacă te oprești brusc te poate omorî, te dă cu pieptul în volan pentru că te împinge, adică cel care face asta nu știe că punând centura prin spate nu doar că nu te va proteja, îl va împinge foarte tare în cazul unui impact, adică pericolul este mult-mult mai mare, mai bine nu o pui deloc”, a declarat Titi Aur.
Vezi și: Şoferii care rămân fără permis de conducere timp de 6 luni. Greşeala asta îi poate lăsa pietoni
O antenționare și o concluze
Cercetările arată că, anual, aproximativ 565 de persoane mor în accidente rutiere dacă nu poartă centura de siguranță și peste 300 dintre acestea ar fi putut supraviețui dacă ar fi purtat centura de siguranță.
Utilizarea centurii de siguranță a devenit obligatorie pentru ocupanții scaunelor din față în toată lumea, iar prin lege, toți copiii trebuie să poarte centura de siguranță. Ulterior, inclusiv purtarea centurii de siguranță în partea din spate a mașinii a devenit obligatorie, în anumite state.
Concluzia este că ar trebui să lăsăm teribilismele și să ținem cont de sfaturile specialiștilor și să purtăm corect centura de siguranță. Ne poate salva viața!