Greșeala pe care mulți șoferi o fac. Ce se întâmplă, de fapt, când mergi cu frâna de mână trasă

de: Năstase Mirabela
27 04. 2021

Uitarea frânei de mână trase atunci când conduci reprezintă o greșeală frecventă în rândul șoferilor. Dacă acesta este lăsată prea mult timp, se va simți un miros de ars, ce se produce când plăcuțele de frână sunt prea încinse.

Ce se întâmplă, de fapt, când mergi cu frâna de mână trasă

Poate avaria oare mașina mersul cu frâna de mână trasă? Asta depinde oarecum de viteza cu care mergi când este frâna trasă, cât timp mergi cu frâna trasă ori dacă mașina are tracțiune pe față ori pe spate.

De precizat este că de cele mai multe ori, frâna de mână trasă atunci când conduci nu cauzează probleme dacă se conduce pe o distanță scurtă ori la viteză mică. Trebuie însă să știi că atunci când se trage frâna de mână, se creează o frecare între plăcuțe și disc, și cu cât conduci mai repede, cu atât mai mare este frecarea ce se produce, putând apărea probleme după o perioadă mai îndelungată de condus cu frâna de mână trasă.

Se întâmplă și ca uneori căldura produsă să se transfere lichidului de frână, ducând la fierberea lui, în situații extreme. De foarte multe ori, căldura produsă așează doar o peliculă pe plăcuțele de frână, făcându-le foarte alunecoase, iar mașina va fi deci mai greu de oprit.

Frânarea normală însă după o perioadă de timp ar trebui să îndepărteze această peliculă, permițând frânelor să funcționeze la parametri normali. Cu toate acestea, un alt factor ce poate avea rol în avarierea frânelor este cât de tare este trasă frâna de mână.

Dacă frâna de mână a fost trasă ușor, plăcuțele de frână suferă avarii minime ori deloc. Însă dacă a fost trasă până la capăt, plăcuțele de frână ar putea suferi avarii mai mari.

Care este diferența dintre mașinile cu tracțiune pe spate și cele cu tracțiune pe față

Tracțiunea pe față sau pe spate a mașinii, în funcție de tipul sitemului de tracțiune, poate să determine dacă o mașină poate să funcționeze cu frâna de mână trasă.

La mașina cu tracțiune pe față, roțile ar putea să nici nu se mai învârtă. Dacă mașina se mișcă, cauciurile freacă asfaltul, atenționând astfel că acolo există o problemă.

La mașina cu tracțiune pe spare, pot să apară probleme la condusul cu frâna de mână trasă. Motorul supune cu ușurință frânele până când observi că există o problemă doar atunci când e prea târziu.

Și dacă se conduce prea mult timp cu frâna de mână trasă, componentele frânei se pot uza, iar asta ar putea duce la avaria rulmenților roților ori o defectare a pieselor asociate sistemului de frânare. S-ar putea ajunge chiar să fii nevoit să înlocuiești frânele. Semnul pentru această problemă este atunci când observi o pulsație în pedala de frână atunci când o apeși.

De precizat este că frânele se uzează în timp, așadar va fi nevoie de înlocuirea lor, la intervale regulate de timp. Iar dacă mai și uiți din întâmplare frâna de mână trasă atunci când conduci, se va accelera uzura plăcuțelor de frână.