Drumul superb din România care se bate cu Transfăgărășan și Transalpina. A fost refăcut după 40 de ani

de: Ștefan R. Apostol
26 11. 2022

„Șoferului îi șade bine pe drumuri!”, spune o vorbă, mai ales dacă are și pe unde. Deși România stă prost la infrastructura rutieră, cu toate astea se poate lăuda cu câteva drumuri superbe, unele chiar spectaculoase. Printre acestea regăsim și drumul superb din România care se bate cu Transfăgărășan și Transalpina. Conform autorităților, drumul a fost refăcut după 40 de ani, dar mai e ceva de lucru la el.

Infrastructura rutieră din România si lipsa de proiecte

După aderarea la Uniunea Europeană în 2007, România ar fi putut accesa nu mai puțin de 4,6 miliarde de euro pentru finanțarea UE pentru infrastructura de transport. Dar fondul a fost disponibil până în 2013.

Până la sfârșitul anului 2011, din păcate, România reușise să utilizeze doar 47 de milioane de euro din această sumă. Cu alte cuvinte, banii care ar fi putut intra în noi proiecte de infrastructură rutieră s-au pierdut.

Majoritatea guvernanților care au trecut pe la Palatul Victoria și prin Parlament au recunoscut că există un deficit masiv de infrastructură rutieră în România. În același timp, se conștientiează faptul că deficitul datează de mai bine de 20 de ani, de pe vremea lui Nicolae Ceaușescu.

În anii 1980, Ceaușescu a susținut o campanie de exporturi pentru plăti miliarde de dolari din datoria externă. Făcând asta, a redus investițiile pentru a-și plăti creditorii. În tot acest timp infrastructura rutieră a rămas în urmă. Am ajuns să fim în urma chiar și a vecinilor din Balcani, țări care de altfel, din punct de vedere istoric, au fost mult mai sărace.

Cu toate astea, tot în acei ani, s-au început proiecte grandioase, unul dintre ele devenind faimos în toată lumea, și anume, drumul superb Transfăgărășanul. Un al doilea drum, la fel de spectaculos, avea să fie modernizat după 1989.

Lucrările la Transalpina aveau să înceapă mai exact în 2008, în timpul mandatului lui Ludovic Orban la Transporturi. Ulterior, cu chiu cu vai, s-au mai făcut investiții, dar mici și fără o finalizare concretă. Suntem în 2022, iar România încă suferă la acest capitol.

Județul Arad are drumul superb din România care se bate cu Transfăgărășan și Transalpina

Cu toate astea, la nivel local, Consiliile Județene luau decizia de a investi sume considerabile în anumite drumuri. Cum este și cazul celui despre care vorbim azi. Un alt drum, care poate rivaliza cu Transfăgărășanul și Transalpina este șoseaua Bălcești-Răchițele din județul Cluj, cu investiție de circa 4,2 milioane de euro.

Drumul superb despre care ne-am decis să vă vorbim se află în județul Arad. Drumul din județ, spun autoritățile, are o lungime de  11,3 kilometri.

Conform autorităților județene, drumul nu a mai fost reparat și reintegrat în circuit de mai bine de 40 de ani. Așa se face că în martie a.c., Consiliul Județean Arad lua decizia de a readuce acest drum în circuit. În comunicatul de atunci se spunea că investiția se ridică la peste 4 milioane de euro, banii venind direct din fondurile proprii ale Consiliului Județean:

„(..) Drumul superb are un tronson în lungime de 11,3 kilometri, pe care nu s-a mai intervenit substanțial de peste 40 de ani. Valoarea lucrării este de 20,6 milioane lei, fiind asigurată din fondurile proprii ale Consiliului Județean Arad.

Cu acest drum, Consiliul Județean leagă stațiunea Moneasa de DN7 Arad-Deva, printr-o scurtătură prin care va fi pusă în valoare zona montană a județului Arad. Este un proiect important care vine în completarea drumului județean Julița-Mădrigești.

Este și un proiect de coeziune socială. Va ajuta arădenii din comunitățile periferice să acceadă mai ușor la un loc de muncă și va fi o contribuție suplimentară la combaterea depopulării micilor comunități de pe traseu”, anunța președintele CJ Arad, Iustin Cionca.

Drumul Dieci-Dezna, „Transalpina județului Arad”

Este vorba de drumul superb din România care se bate cu Transfăgărășan și Transalpina, Dieci-Dezna, despre care președintele CJ Arad declara în iunie 2022:

„Acest drum este unul special, denumit `Transalpina județului Arad`, care pe parcursul celor 11,3 kilometri oferă o priveliște extraordinară, iar modernizarea tronsonului respectiv deschide o altă perspectivă de dezvoltare a întregii zone, economică, dar și turistică.”, spune Iustin Cionca.

În aceeași lună iunie, Iustin Cionca anunța că s-a modificat valoarea cu aproximativ 4 milioane de lei, de la 24.214.451 lei la 28.238.830 lei. La momentul ajustării costurilor de investiții, lucrările la drumul Dieci-Dezna erau realizate în proporție de 55-60%.