Numeroși șoferi români folosesc dotările mașinilor greșit. Cea mai mare problemă este că astfel de obiceiuri îi pun pe alți șoferi și pe pietoni în pericol și pot provoca accidente. Așadar, ia aminte la ce se spune în articol și corectează-ți obiceiurile care te pun și în pericol, dar creează și defecțiuni mașinii.
Mașinile care se fabrică în prezent au o mulțime de dotări și funcții speciale care îmbunătățesc mult experiența de condus și siguranța. Cu cât ai mai multe opțiuni tehnologice la automobil, cu atât îți sporește confortul, dar noi nu ne referim aici la dotările sofisticate. Mulți șoferi români n-au învățat nici să le folosească pe cele de bază.
Am observat asta mai ales la șoferii mai în vârstă, obișnuiți cu vechea Dacia, pe care o tratau ca pe un utilaj agricol. Au dat de bani, și-au luat Logan sau Duster, dar încă nu știu lucruri elementare. Nu trebuie să folosești ștergătoarele pentru curățarea parbrizului/lunetei.
Acum, probabil crezi că e o aberație, dar nu e. Aberant e modul în care folosesc mulți șoferi ștergătoarele. Mulți întâi intră în mașină și abia apoi observă un strat gros de-un deget de praf/noroi și excremente de porumbei pe parbriz. Din lene, dau câteva jeturi de detergent din vasul special de sub capotă să „înmoaie mizeria” și activează apoi ștergătoarele. Nimic mai greșit. Nu faci decât să zgârii geamul și să uzezi prematur lamelele de cauciuc al ștergătoarelor.
Dacă nu-ți cureți parbrizul înainte să pornești de pe loc și o faci în mers, e posibil ca mizeria mai mult să se extindă pe geam, nu mai vezi nimic și riști să faci accident.
Insist: ștergătoarele se folosesc doar pe timp de ploaie/lapoviță/ninsoare, deci doar pentru îndepărtarea apei. Dacă în timpul mersului îți aterizează ceva murdar pe parbriz, nu acționa ștergătorul. Se va extinde murdăria. Trage pe dreapta și curăță manual.
De câte ori n-ai văzut mașini parcate unde nu trebuie cu avariile pornite? Au aceste lumini vreo semnificație în acest caz? Ei bine, nu. Avariile se folosesc doar în cazul în care automobilul respectiv are o defecțiune. Te lasă mașina în drum, iar tu trebuie să pornești avariile ca să semnalezi celorlalți prezența ta acolo. Alteori, se folosesc când ești tractat.
În niciun caz nu mai folosi avariile ca pe o scuză când parchezi ilegal. Mulți spun că e un mesaj, adică „vin imediat”. Mașina ta nu e o alimentară să lași mesaj că revii imediat. E un automobil parcat prost care blochează carosabilul sau un alt vehicul parcat regulamentar.
Aerul condiționat de la mașină nu se utilizează precum cel de acasă. Cel auto este un mare consumator de resurse, știm cu toții asta, dar e greșit să-l pornești sau să-l oprești când mergi cu viteză destul de mare, pe autostradă. AC-ul trebuie pornit doar atunci când turația motorului scade sub 1.000 de rotații pe minut.
De asemenea, nu mai seta nivelul de răcire la maximum. Nu o să răcești habitaclul mai repede. Dimpotrivă. Cel mai bine e să-l lași în penultima treaptă.
În ceea ce privește setare pe căldură, când e frig afară, nu mai porni aeroterma abia după ce „se încălzește motorul”. Motorul se va încălzi oricum mai greu, dar dacă pornești aeroterma de la început, o să vezi că totul se va încălzi mai repede.
Asta înseamnă că ele trebuie utilizate rareori. Știu, îți plac „farurile” acelea de jos, îți fac mașina să arate super, dar e greșit să le aprinzi când nu e ceață și e și periculos. Unele mașini nu pot regla intensitatea luminii lor și sunt, din fabrică, foarte puternice. Pe vreme senină, îi orbești pe șoferi sau pietoni.
Nu interesează pe nimeni proiectoarele tale decât atunci când e ceață, ca să te vadă, să nu intre în tine cu TIR-ul.