Pe 29 decembrie 2024, un avion Boeing 737-800 al companiei sud-coreene Jeju Air, care efectua zborul 2216 de la Bangkok la Muan, s-a prăbușit în timpul unei încercări de aterizare. Accidentul, soldat cu moartea a 179 din cei 181 de pasageri, este considerat cel mai grav dezastru aviatic din istoria Coreei de Sud. O descoperire șocantă legată de cutiile negre ale aeronavei a fost făcută publică recent de Ministerul sud-coreean al Transporturilor: acestea nu au mai înregistrat nimic în ultimele patru minute înainte de impact.
Cele două cutii negre ale avionului, înregistratorul de voce din cabina piloților (CVR) și înregistratorul de date de zbor (FDR), sunt esențiale pentru investigarea cauzelor unui accident aviatic.
CVR stochează conversațiile piloților și sunetele din cabină, iar FDR înregistrează parametri critici, precum viteza, altitudinea și funcționarea motoarelor.
Potrivit comunicatului oficial, ambele dispozitive au încetat să înregistreze cu patru minute înainte de coliziunea avionului cu un zid de beton aflat la capătul pistei.
Acest zid, un dispozitiv de navigație consolidat, a fost punctul final al tragediei, provocând distrugerea completă a aeronavei.
Lipsa datelor din ultimele minute îngreunează investigațiile, forțând autoritățile să caute alte surse de informații pentru a înțelege ce s-a întâmplat.
Accidentul a fost marcat de o serie de evenimente neobișnuite. Pilotul aeronavei a raportat coliziunea cu păsări în timpul primei încercări de aterizare, ceea ce l-a determinat să renunțe la manevră. La a doua încercare, trenul de aterizare al avionului nu s-a deschis, forțând o aterizare pe burtă.
În timpul investigațiilor ulterioare, pene au fost descoperite într-unul dintre motoare, confirmând coliziunea cu păsări. Cu toate acestea, investigatorul principal, Lee Seung-yeol, a declarat că impactul nu a dus la o defectare imediată a motorului și că se analizează dacă și celălalt motor a fost afectat.
Un alt aspect investigat este prezența zidului de beton la capătul pistei, o configurație neobișnuită pentru un aeroport de dimensiuni medii, cum este cel de la Muan. În plus, se examinează procedurile de întreținere ale aeronavei și acțiunile echipajului în momentele critice.
Accidentul a declanșat o reacție amplă din partea autorităților sud-coreene și internaționale. Echipe de experți din Coreea de Sud și Statele Unite, inclusiv reprezentanți ai companiei Boeing, colaborează pentru a determina cauzele exacte ale prăbușirii.
Ministerul Transporturilor a anunțat că va investiga „pierderea datelor” de pe cutiile negre, un fenomen rar, dar de o gravitate extremă.
Compania aeriană Jeju Air se află sub un val de presiuni juridice și politice. Sediile sale din Seul au fost percheziționate, iar directorul general, Kim E-bae, a primit interdicția de a părăsi țara.
De asemenea, ministrul transporturilor, Park Sang-woo, și-a oferit demisia în urma criticilor privind gestionarea siguranței aeronautice.
În plan politic, partidele rivale din parlamentul sud-coreean au format o comisie comună pentru a asigura transparența investigațiilor. Acest lucru subliniază gravitatea situației și impactul asupra opiniei publice.
Deși ancheta se află într-o etapă incipientă, există câteva concluzii parțiale care oferă indicii despre ceea ce s-ar fi putut întâmpla.
Coliziunea cu păsări și defecțiunea trenului de aterizare par să fi fost factori critici, dar lipsa datelor din ultimele minute rămâne o enigmă. Investigatorii trebuie să se bazeze pe alte surse, precum declarațiile supraviețuitorilor și analizele tehnice ale epavei.
Acest accident tragic ridică întrebări importante despre siguranța aviației, inclusiv necesitatea unor standarde mai stricte pentru prevenirea coliziunilor cu păsările și îmbunătățirea calității infrastructurii aeroportuare.
În plus, lipsa datelor din cutiile negre ar putea duce la îmbunătățirea tehnologiilor de stocare și transmitere a informațiilor în timp real.
Accidentul de la Muan este o tragedie care va marca industria aviatică sud-coreeană, dar și un prilej de învățare pentru a preveni astfel de evenimente în viitor.