Dacă stai lângă un scaun pliant pe un avion, fie unul din bucătăria aeronavei, fie din mijlocul cabinei, poate ai observat că însoțitorii de bord adoptă o poziție oarecum neobișnuită în timpul decolării și aterizării. De multe ori, aceștia stau așezați pe mâini.
„Este o poziție de siguranță,” explică Hilary Clark, director al serviciilor de zbor la compania de avioane private Planet 9, pentru Travel + Leisure. „Motivul pentru această poziție de siguranță este că, în cazul unei urgențe la decolare sau aterizare, capul, mâinile și brațele lor sunt deja într-o poziție de protecție ușoară.”
Amintește-ți că rolul principal al unui însoțitor de bord este să asigure siguranța pasagerilor, nu doar să servească băuturi și gustări, așa că aceștia sunt mereu pregătiți pentru situații de urgență. Decolarea și aterizarea sunt fazele unui zbor cu cele mai multe cazuri de accidente, astfel că însoțitorii de bord adoptă automat o poziție rigidă, care îi pregătește să acționeze eficient și imediat în caz de urgență.
În același timp, ei efectuează adesea o „revizuire silențioasă” a procedurilor de urgență, pentru a fi pregătiți în caz de nevoie. Producătorul de aeronave Airbus recomandă întregului echipaj de cabină să facă aceste revizuiri silențioase la fiecare zbor, conform documentelor sale de siguranță.
„Revizuirea silențioasă (sau revizuirea de 30 de secunde) este recomandată echipajului de cabină pentru a reaminti mental aspectele cheie ale procedurii de evacuare de urgență în timp ce sunt așezați la post înainte de fiecare decolare și aterizare, și pentru a reduce riscul de distragere. Această revizuire silențioasă va ajuta echipajul să se concentreze și să fie pregătit în cazul în care este necesară o evacuare de urgență. Această tehnică va ajuta, de asemenea, la minimizarea efectului de surpriză.”
Așezatul pe mâini nu este singura poziție de protecție pe care un însoțitor de bord o poate adopta în timpul decolării și aterizării. „În funcție de poziția și locația scaunului pliant, precum și de tipul aeronavei, aceștia își așază capul într-un anumit mod pentru decolare și aterizare,” spune Clark.
„De exemplu, dacă scaunul lor este orientat în spate, spre coada aeronavei, își așază capul ușor în sus și pe spătarul scaunului. Dacă scaunul este orientat spre piloți, spre partea din față a aeronavei, își apleacă capul în jos și își îndoaie ușor bărbia, ca și cum ar face o reverență.”