Ministrul Sănătății a vorbit, marți seară, despre efectele pe care le-ar avea închiderea școlilor asupra elevilor, analizând impactul acestei acțiuni din punct de vedere psihologic și social. Acest subiect a fost abordat în contextul în care tot mai multe persoane critică lipsa de reacție a autorităților privind trecerea școlilor în sistemul online. Potrivit lui Alexandru Rafila, adoptarea acestei decizii ar avea un impact negativ pe mai multe planuri.
Ministrul Sănătății a explicat, marți, că transmiterea în rândul elevilor nu este atât de ridicată precum se vehiculează, astfel că, elevii infectați într-o săptămână reprezintă 1% din totalul elevilor din România.
Alexandru Rafila a precizat în cadrul aceleiași intervenții ce impact negativ s-ar înregistra la nivelul economiei, dacă un milion de părinți ar trebui să stea acasă o perioadă de timp semnificativă pentru a-și îngriji copilul care își desfășoară orele de curs online.
În concluzie, concediile medicale actuale, pe motiv de infectare Covid-19, au un impact mult mai mic față de efectele devastatoare pe care le-ar avea șomajul tehnic sau concediile a milioane de părinți, dacă școlile ar fi închise.
„Gândiți-vă la două consecințe majore ale închiderii școlilor, două lucruri care sunt extrem de grave. Închidem școlile o lună de zile, să spunem, sau două luni de zile, cum s-a întâmplat la începutul anului 2020, ca să treacă valul.
În două luni de zile, stau un milion de părinți acasă ca să aibă grijă de un milion de copii, care să spunem că sunt copii până în clasa a VI-a sau a VII-a, care nu pot să stea singuri, copii din grădinițe, copii din ciclul primar și o parte din cei din ciclul gimnazial, închidem școlile, un milion de părinți stau acasă două luni. Păi lucrul ăsta are un impact pe economie distrugător. Distrugător.
Este mult mai mare impactul unei astfel de decizii asupra economiei decât concediile medicale care se semnalează acum în cazul carantinei sau izolării. Asta e o consecință „, a subliniat ministrul, la TVR.
Alexandru Rafila a reamintit că sănătatea psihică și fizică a copiilor este strâns legată de interacțiunea cu semenii, în timp ce izolarea nu are decât efecte negative. Acesta a reamintit compromisul făcut de autorități în valurile anterioare, subliniind faptul că România a procedat diferit de multe alte țări din Vest. Din acest motiv, în acest val, autoritățile au luat exemplul țărilor din UE, în speranța unor rezultate mai bune pentru toată lumea.
„Și cea mai gravă consecință, și mie îmi pare rău că diverse organizații care sunt foarte vocale în acest moment nu țin cont de faptul că noi am făcut un atentat la sănătatea copiilor, la dezvoltarea copiilor din punct de vedere fizic și psihic închizând perioade nejustificate de lungi școlile atunci când toate țările din UE le țineau deschise, cu un număr mai mare de cazuri decât în România, iar România le ținea închise.
Dezvoltarea normală a copiilor presupune socializarea, presupune participarea la procesul de învățământ, nu doar din punct de vedere didactic, și din punct de vedere emoțional, din punct de vedere social, și lucrul ăsta trebuie luat foarte serios în considerare.
De ce credeți că în acest moment, țări care au o incidență incomparabil mai mare decât România, Franța, v-am dat exemplul – incomparabil mai mare decât România, gândiți-vă că situația din Franța tradusă în termeni românești ar însemna ca noi să avem 120-130 de mii de cazuri zilnic, deci o incidență de 3 ori mai mare decât în România și țin școlile deschise.
Credeți că toate țările greșesc? Și România ar fi făcut bine să închidă școlile. Eu cred că situația este inversă și cred că de data asta ne-am acordat și noi soluțiilor din Uniunea Europeană”, a explicat Rafila.