De ce face Dacia mai puține mașini. Vestea neașteptată de luna trecută, ce s-a întâmplat

de: Ștefan R. Apostol
13 10. 2021

Odată cu declanșarea pandemiei, anul trecut, a apărut încă o criză. Cu toate astea, producătorii de automobile s-au pregătit pentru tulburări atunci când pandemia a lovit. Se așteptau la întreruperi ale lanțului de aprovizionare și vânzări în scădere. Dar nu și-au dat seama că un an mai târziu una dintre cele mai mari probleme ale lor ar fi consolele PlayStation. Printre companiile afectate se numără și Renault, și în special Dacia.

Pandemia a scurtcircuitat industria auto. Consolele Playstation sunt de vină

Cererea puternică de sisteme de jocuri, computere personale și alte produse electronice de către o lume blocată în interior a absorbit aprovizionarea cu semiconductori. Astfel au forțat producătorii de autovehicule din întreaga lume să caute cipurile care au devenit la fel de esențiale pentru mobilitate ca benzina sau oțelul.

Practic niciun producător de automobile nu a fost cruțat. Toyota Motor a închis liniile de producție în China. Fiat Chrysler Automobiles a oprit temporar producția la uzinele din Ontario și Mexic. Volkswagen a avertizat cu privire la problemele de producție din fabricile din China, Europa și Statele Unite. Ford Motor a declarat în ianuarie că a mers în gol o fabrică timp de o săptămână din cauza penuriei.

Când Covid-19 a lovit, producătorii auto au redus comenzile pentru cipuri în așteptarea vânzărilor scăzute. În același timp, producătorii de semiconductori și-au schimbat liniile de producție. Modificările erau pentru a îndeplini comenzile în creștere pentru cipurile utilizate în produse precum laptopuri, camere web, tablete și smartphone-uri 5G.

De asemenea, companiile și-au modernizat infrastructura digitală pentru a gestiona întâlnirile online și angajații care lucrează de acasă. Companiile de telecomunicații investeau în infrastructura de bandă largă, alimentând în continuare cererea de semiconductori.

Apoi, vânzările de autovehicule au revenit mai repede decât era de așteptat la sfârșitul anului 2020, prinzându-i pe toți în siguranță. Se așteaptă ca lipsa de cipuri să dureze până la finele lui 2021, deoarece producătorilor de semiconductori le sunt necesare șase până la nouă luni pentru a realinia producția.

Criza semiconductorilor a afectat producția Dacia

Cum era de așteptat, efectul acestei noi crize a afectat și producția Dacia de la Mioveni. Industria auto românească continuă să fie afectată de problemele globale de aprovizionare legate de lipsa semiconductoarelor. Dacia a anunțat că a întrerupt producția în Mioveni timp de trei zile din cauza lipsei componentelor electronice. „Lipsa componentelor electronice continuă să afecteze industria auto, inclusiv Dacia.”, spuneau oficialii companiei.

„Uzina Dacia din Mioveni și-a oprit activitatea din cauza crizei mondiale a semiconductorilor.

Situația afectează 50% -60% din activitatea de producție și aproximativ 8.000 de angajați.”, spunea Raluca Turcan într-o postare pe social media.

Tot în februarie, Dacia Renault anunța că-și va adapta liniile de producție din aceeași cauză, a crizei semiconductorilor, spunând într-un comunicat următoarele:

„În cursul lunii februarie, Grupul Renault va adapta producția pe fondul lipsei de componente electronice de la anumiți furnizori. Astfel, activitatea de producție din Mioveni a fost întreruptă la 1 februarie.

Echipele lanțului de aprovizionare și ale grupurilor de achiziții sunt mobilizate pentru a gestiona impactul acestei crize globale, care afectează o mare parte din sectorul auto ”, anunța Dacia Renault.

Producția totală a Dacia a scăzut dramatic, ca urmare a acestei crize, mai ales în 2021. Datele arată o scădere dramatică a mașinilor ieșite pe poarta fabricii Dacia, de 315.000 de maşini. Scăderea este cu cel puțin 3% mai mare faţă de 2020. În afară de producție, Dacia este afectată și pe planul de personal. Ca urmare a deciziei de a micșora producția, peste 11.000 de angajați Dacia au avut de suferit, fiind trimiși în șomaj tehnic, sau li s-au diminuat veniturile.