De ce arată atât de ciudat stația de metrou Romană? Elena Ceaușescu a vrut să o șteargă de pe hartă

de: Ana Chivu
07 06. 2019

Peronul îngust și curbat la intrarea în stația Romană trezește anumite întrebări. Aspectul starniu al acesteia se datorează modului în taină în care a fost construit, de frica Elenei Ceaușescu. De ce a întrerupt soția liderului comunist lucrările?

Stația de la Romană, construită în secret

Modul ciudat în care arată stația de la Romană provine de la comanda nefirească a Elenei Ceaușescu. Aceasta le-a cerut proiectanților să rărească din stații, fiind prea multe. Acum, a devenit unul dintre locurile preferate ale sinucigașilor, din cauza aspectului unic al său. Proiectul tronsonului 2 a fost vehement refuzat de soția liderului Comunist, a susținut unui din cei trei proiectanți de la acea vreme, Sorin Călinescu. Acesta a afirmat că punctul de oprire la Romană a fost construit în mare secret, încălcând ordinul tovarășei Elena Ceaușescu. Motivul pentru care soția lui Nicolae Ceaușescu a vrut ca stația să nu existe a fost problema îngrășării tineretului.

„Am primit comandă de la partid să excludem cel puţin o staţie din schemă, ceea ce ne era aproape imposibil pentru că şi-aşa erau puţine şi ne dădeau planurile peste cap, tehnic vorbind. Am decis să eliminăm, doar pe hârtie, staţia cea mai importantă, ca ulterior să fim «obligaţi» s-o punem la loc. Este vorba de Piaţa Romană”
Sorin Călinescu, actualul şef al direcţiei de Consultanţă Metroul S.A.

Elena Ceaușescu nu a dorit construirea stației de la Romană. Care a fost motivul?

„Sunt prea multe staţii, mai răriţi-le!”

Sursa citată a mai povestit și că stația a fost gata în timp record, aproape 3 luni. Se pare că lucrătorii, în timp ce pregăteau finisarea tronsonului Berceni-Pipera, lucrau terenul în zona Romană, fără a scăpa vreo vorbă. Constuctorii au făcut niște galerii în spatele zidurilor care se pot vedea astăzi, cu gândul de a fi transformate ușor în peroane, lucru care s-a și întâmplat.

„S-a făcut şi aceasta pe ascuns şi de-abia după ´90 i s-a dat drumul, deşi era foarte necesară. Staţia Basarab şi staţia Eroilor le consider ca fiind mari realizări, deoarece sunt considerate poate cele mai întinse staţii de metrou din lume”
Gheorghe Udrişte, director Metrorex