De astăzi, 1 februarie, românii primesc câte 1.400 de lei de la Guvern. Ce trebuie să facă și când se primește toată suma pentru ajutorul plății facturilor la curent
Veste bună pentru milioane de români, după ce Guvernul a aprobat proiectul de ordonanță prin care consumatorii vulnerabili vor primi un ajutor bănesc de 1.400 de lei, cu ajutorul căruia vor putea plăti facturile la curent. Beneficiarii trebuie să aibă în vedere modalitățile prin care pot achita sumele de bani, acestea efectuându-se inclusiv online.
Cum vor putea face persoanele eligibile plata pentru facturile la curent
Prețurile tot mai mari la energie au pus în dificultatea de a nu mai avea cu ce plăti facturile mai mulți români. Din acest motiv, statul a oferit mai diverse ajutoare financiare pentru persoanele vulnerabile. Toți beneficiarii trebuie să știe că plata facturilor se poate face direct la oficiile poștale, la poștaș sau electronic, cu ajutorul unei aplicații puse la dispoziție de Poșta Română, potricit proiectului de ordonanță aprobat cu puțin timp în urmă, potrivit avocatnet.ro.
Astfel, prin proiectul de OG s-a stabilit că, pentru eficientizarea utilizării sprijinului acordat persoanelor vulnerabile pentru compensarea preţurilor la energie, beneficiarii vor avea la dispoziție mai multe modalități de efectuare a plății, fiindu-le astfel ușurat serviciul de plată prin mandat poștal, astfel că documentele necesare plății facturilor vor putea fi transmise și electronic.
Printre cei 4 milioane de beneficiari care vor primi de astăzi ajutorul de 1.400 de lei se numără pensionari, persoane cu dizabilități și cetățeni cu venituri mici, iar utilizarea acestui ajutor poate fi făcută începând cu 20 februarie.
Persoanele vulneabile care vor primi ajutorul de la stat trebuie să știe că plățile prin servicii de mandat poștal se vor putea efectua prin una din următoarele modalități:
• prin prezentarea la sediul subunităților poștale a beneficiarilor de sprijin pentru compensarea prețului la energie;
• direct la salariatul poștal, la adresa de domiciliu a beneficiarilor de sprijin pentru compensarea prețului la energie;
• prin transmiterea electronică a documentelor necesare în formatul permis de aplicația electronică pusă la dispoziție de Compania Naţională „Poşta Română“ – S.A.
Pentru a efectua o plată compensată prin servicii de mandat postal, potrivit OUG 166/2022, ai nevoie de următoarele documente:
• cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poștal;
• actul de identitate al beneficiarului de sprijin și, după caz, documentul care atestă încadrarea în una dintre categoriile de beneficiari și care poate fi mandatul poștal sau decizia ori dispoziția de acordare a sprijinului la venitul minim garantat sau alocației pentru susținerea familiei;
• documentul/ documentele justificativ/ justificative prin care face dovada datoriei curente și/sau restante față de furnizorul de energie (inclusiv facturi) și/ sau, după caz, față de asociația de proprietari/ locatari.
Sub ce formă va fi primit ajutorul pentru energie
Ajutorul de la Guvern pentru compensarea facturilor la energie se va primi sub forma unui card emis pe suport de hârtie, cu ajutorul căruia se pot plăti, integral sau parțial, sumele de bani primite pe factură.
Totodată, cei 1.4000 de lei, primiți în două tranșe, nu pot fi preschimbați în bani și nu pot fi folosiți pentru plăți prin mandat poștal către alte destinații decât plata facturilor de energie.
Cardurile de energie vor ajunge la beneficiarii eligibili în perioada 1-28 februarie 2023, iar plățile se vor putea efectua începând cu data de 1 martie. De asemenea, cei care își păstrează calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul și pentru tranșa a doua, începând cu luna septembrie.
Între 1 și 30 septembrie, cei care vin între timp eligibili vor primi cardul pentru a putea utiliza tranșa a II-a. 1 ianuarie 2024 reprezintă data în care toate cardurile își vor pierde valabilitatea, indiferent de sumele rămase neutilizate. Cardurile se pot folosi inclusiv până pe 31 decembrie 2023.
În cazul ajutoarelor persoanelor care folosesc lemnele de foc pentru sezonul rece 2022-2023, sumele se pot încasa în numerar, la oficiile poștale.
Prin proiectul de OG urmează a fi stabilită valabilitatea documentelor justificative prin care se face dovada că beneficiarul a achiziționat material lemnos pentru încălzire, astfel că persoanele eligibile vor avea la dispoziție dovezi precum avizul de însoțire a mărfii, factura, bonuri fiscal, emise începând cu luna august 2022.