Cum obții pașaportul electronic. Ce acte îți trebuie și în cât timp se eliberează

de: Ciprian Ioana
19 06. 2019

Ministerul de Interne a elaborat un ghid complet pentru obținerea pașaportului electronic, atât pentru adulți cât și pentru minori. Am intrat deja în perioada concediilor, iar acest ghid te poate ajuta în cazul în care vrei să pleci în vacanță în afara Uniunii Europene.

Paşapoartele simple electronice se eliberează numai în baza unei cereri, afirmă Ministerul de Interne, tuturor românilor care îndeplinesc condițiile legale și nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului de a călători în străinătate.

Cererile se depun personal, iar MAI promite că procedura nu durează foarte mult. Mai jos găsești toți pașii pe care trebuie să-i urmezi pentru a intra în posesia unui pașaport electronic.

Ce trebuie să faci pentru a obține pașaportul electronic

Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice se depun personal de către persoanele care au împlinit 18 ani sau minorul căsătorit în condițiile legii, în ţară, la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple în a căror rază de competenţă au domiciliul. Dacă te afli în străinătate, atunci trebuie să mergi la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.

În cazul în care solicitanții paşapoartelor simple electronice nu se pot prezenta la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, cererile pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.

În cât timp ți se eliberează pașaportul electronic

Cererile se soluţionează de autorităţile competente, în termene care curg de la data depunerii acestora şi care nu pot depăşi:

  • 15 zile lucrătoare, în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple electronice depuse în ţară;
  • 45 de zile lucrătoare, în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple electronice depuse în străinătate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în statele membre ale Uniunii Europene;
  • 60 de zile lucrătoare, în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple electronice depuse în străinătate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României din state terţe în raport cu Uniunea Europeană;

Ministerul de Interne precizează că, situaţia în care solicitantul depune cererea privind eliberarea paşaportului simplu electronic în străinătate, dar optează pentru ridicarea acestuia de la unul dintre serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, termenul de eliberare este de 15 zile lucrătoare.

De asemenea, dacă solicitantul depune cererea privind eliberarea paşaportului simplu electronic în ţară, dar optează pentru ridicarea acestuia de la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României în străinătate, termenul de eliberare este, după caz, 45 de zile lucrătoare (pentru ridicarea din state membre ale Uniunii Europene) sau 60 de zile lucrătoare (pentru ridicarea din state terţe în raport cu Uniunea Europeană).

În prezent, pașapoartele simple electronice eliberate în ţară pot fi ridicate în 10 zile lucrătoare.

De ce documente ai nevoie pentru eliberarea pașaportului electronic

ÎN CAZUL PERSOANELOR MAJORE CU DOMICILIUL ÎN ROMÂNIA.

  • cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original;
  • documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului;
  • paşaportul anterior, dacă acesta există.

DOCUMENTE NECESARE PENTRU ELIBERAREA PAŞAPORTULUI SIMPLU ELECTRONIC ÎN CAZUL MINORILOR

  • certificatul de naştere al minorului, în original;
  • document/documente de identitate al părintelui/ale parinţilor, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original;
  • documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului;
  • paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există;

NOTĂ:
– la depunerea documentelor, prezenta minorului este obligatorie;
– la depunerea cererii, minorului i se preiau impresiunile digitale şi imaginea facialã (minorii cu vârsta sub 12 ani sunt exceptati de la obligaţia de furnizare a impresiunilor digitale);
– declaraţiile privind acordul de eliberare a paşaportului, precum şi procura specială trebuie să fie autentificate, în ţară de notarul public, iar în străinătate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României ori, dacă au fost încheiate la autorităţile străine competente, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: