Cum arată prima mașină produsă în România. Nu, nu este Dacia. Ce au făcut rușii cu uzina, după ce au văzut modelul

de: Madalina Moraru
01 12. 2019

Dacă v-ați gândit că primul autoturism produs vreodată în țara noastră trebuie în mod clar să fi fost un model de Dacia, nimic mai fals! Prima mașină care s-a fabricat în România a reprezentat un proiect inedit și neașteptat, iar momentul a coincis cu sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial.

Așa arată prima mașină produsă în România și surpriză… nu este Dacia!

Prima mașină produsă în România nu a fost un model de Dacia

În anul 1945 a fost produs primul autoturism 100% românesc și vehiculul a fost numit Malaxa 1C. Mașina a fost fabricată în orașul Reșița, însă pentru ca proiectul să poată fi realizat au participat la construirea autoturismului și tehnicieni de la IAR Brașov. Aceasta a fost prima fabrică de avioane de pe teritoriul țării noastre.

Autoturismul Malaxa 1C punctează faptul că România are o vastă istorie în construirea mașinilor, fiind însă mai cunoscută pentru cele de tip Dacia. Totodată, prima mașină înmatriculată vreodată la noi în țară a fost un model FN Herstal și acest lucru s-a întâmplat în anul 1900.

Pe parcurusul a doi ani a fost produsă Malaxa 1C și au fost fabricate aproximativ 200 de unități. Pentru că în acele vremuri economia era una precară, modelul nu a putut trece la producția de serie și astfel că uzina Malaxa din Reșița a fost mutată în Podgorie, în Urali. Operațiunea a fost executată la cererea generalului Brejnev, cel care a fost foarte impresionat de autoturismul românesc. Generalul a putut testa mașina românească după ce a realizat un drum de la București până la Sofia.

Pasionații de autoturisme mai trebuie să știe și că mașina a primit numele de Malaxa 1C, după numele inginerului Nicolae Malaxa (1884-1965), un cunoscut întreprinzător din perioada interbelică. Mașina putea să transporte până la 6 persoane, fiind ceea ce numim în prezent un family car. Forma caroseriei sale era una foarte elegantă și aerodinamică, pe când portbagajul era poziționat în partea din față.