Cum a scăpat un român de datoria de 90.000 de euro la bancă. Nu a fost nevoie să mai plătească nimic

de: Stan Nicu
28 02. 2023

Cum a scăpat un român de datoria de 90.000 de euro la bancă. Totul a fost posibil după ce omul a apelat la consilierea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Negocierile au fost dure, dar într-un final clientul a avut de câștigat.

Cine te poate ajuta îm cazul în care nu îți mai poți plăti ratele la bancă. Cine este CSALB

O instituție financiară din România a fost de acord să șteargă 446.000 de lei, ceea ce înseamnă puțin peste 90.000 de euro, din datoria unui client.

Consumatorul a fost consiliat de CSALB, aceștia purtând negocieri intense cu banca, negocieri care s-au întins pe aproape jumătate de an, timp în care instituția a avut nu mai puțin de 10 întâlniri cu banca respectivă.

Cum s-a întâmplat totul

„Este un caz unic nu doar prin sumele implicate, ci şi prin efortul făcut de ambele părţi să ajungă la un compromis. Consumatorul a solicitat concilierea deoarece făcuse mai multe restructurări ale acestui împrumut şi nu reuşise să respecte termenele de rambursare.

Practic, nu mai putea plăti ratele mari la care se angajase. Scenariul pe care l-a propus consumatorul era ca banca să reducă soldul de la 1,2 milioane de lei la 960 de mii de lei, iar datoria rămasă să fie achitată în următorii zece ani.

Scenariul propus de bancă

Scenariul iniţial cu care venise banca în conciliere era să prelungească doar cu câteva luni termenul de plată şi să nu acorde niciun discount, ţinând cont că pentru acest împrumut începuseră deja procedurile de executare.

De aici au început negocierile care au durat 165 de zile şi în care am purtat peste 10 runde de negocieri. Pot spune că în negociere am ajuns la mijloc: am obţinut un termen scurt de plată pentru cei 800 de mii de lei, aşa cum îşi dorea banca şi o reducere consistentă a soldului, de peste 400 de mii de lei, aşa cum îşi dorea consumatorul”, a explicat Alina Radu, conciliator CSALB şi avocat.

Câte cereri a primit CSALB în acest an

Potrivit datelor CSALB, în primele 2 luni ale acestui an au fost înregistrate 550 de cereri de negociere (355 adresate băncilor şi 195 pentru IFN-uri), din care s-au format 130 dosare de conciliere (128 în raport cu băncile şi două în raport cu IFN-urile).

Alte 75 de cereri au fost soluţionate direct de către părţi, după sesizarea CSALB (25 cu băncile şi 50 cu IFN-urile).

Consumatorii, consiliați și prin telefon

„Începând cu acest an CSALB a adoptat o strategie proactivă în relaţia cu consumatorii, pentru informarea acestora pe teme de educaţie financiară. Astfel, cei care consimt prin intermediul unor formulare completate în platformele social media să fie contactaţi de CSALB, primesc informaţii suplimentare prin telefon – sunt sunaţi de operatorii din call-centerul CSALB – şi prin email.

Numai în luna februarie au fost contactaţi peste 370 de consumatori cărora li s-au dat informaţii despre modul în care îşi pot rezolva problemele apărute în contractele pe care le au cu băncile şi IFN-urile”, notează sursa citată.

Cine este CSALB

CSALB este o entitate înfiinţată în urma unei Directive Europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele încheiate.

Românii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către CSALB prin completarea unui formular online direct pe site-ul instituţiei.