După ce la Senat a fost depusă o propunere pentru completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.195/2002, mai multe modificări legislative la Codul Rutier se află pe masa parlamentarilor.
Se referă la circulația pe drumurile publice, iar propunerea legislativă prevede unele completări ale articolelor care deja există și care reglementează infracțiunile și pedepsele aplicate. Prin urmare, prin propunerea legislativă nr. B277/2021, se dorește introducerea unui nou punct, și anume punctul 231, ce o să aibă următorul cuprins: ”nerespectarea interdicţiei privind ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate atunci când nu este asigurată Iăţimea minimă de cel puţin un metru a trotuarului Iăsat la dispoziţia pietonilor”.
De menționat este că această încadrare a faptei prevede o sancţiune de 6 puncte de penalizare şi se încadrează în clasa a IV-a de sancţiuni ce prevede între 9 şi 20 de puncte de amendă. În Codul Rutier 2021 există deja amenzi pentru șoferii care își parchează mașinile neregulamentar, adică pe trotuare.
Ca o paralelă, spre exemplu, în Grecia, acolo unde există unul dintre cele mai dure Coduri Rutiere din Europa, parcarea ilegală se pedepseşte cu o amendă cuprinsă între 40-150 euro, la care se mai adaugă și reţinerea plăcuţelor de înmatriculare pentru o perioadă de 20 de zile, dar şi plata taxei de parcare pentru acest interval de timp.
Clasele de sancţiuni sunt:
– clasa I: 2-3 puncte-amendă
– clasa a II-a: 4-5 puncte-amendă
– clasa a III-a: 6-8 puncte-amendă
– clasa a IV-a: 9-20 de puncte-amendă
– clasa a V-a: 21-100 de puncte-amendă.
De precizat este că pentru ca această propunere legislativă să intre în vigoare, ea trebuie să fie adoptată de Parlament, promulgată de șeful statului, după care publicată în Monitorul Oficial. De altfel, Lucian Bode, ministrul de Interne, a transmis în mai multe rânduri că este necesar un nou Cod rutier deoarece anual sunt ”mii de accidente” din cauza neatenției pietonilor, mai ales.
”Poate reuşim să ne aşezăm cu Legislativul să avem un Cod rutier nou, modern. Eu am fost, trei ani, preşedintele Comisiei pentru Transporturi şi Infrastructură din Camera Deputaţilor şi tot a doua iniţiativă era legată de Codul rutier.
Codul rutier se modifică într-un an de foarte, foarte multe ori, de aceea cred că o dezbatere serioasă Executiv – Legislativ – societate civilă – ONG-uri, toţi cei care-şi doresc să participe la o astfel de dezbatere, să fie organizată cât mai repede cu putinţă astfel încât să transmitem către Parlament un nou Cod rutier modern”, a declarat recent Ministrul de Interne Lucian Bode.
Propunerea legislativă numărul B 277/2021, depusă la Senat în 23 iunie 2021, prevede deci completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.