Cod rutier 2023. Se schimbă regulile de circulație. Toți șoferii trebuie să afle noile modificări
Așa cum ne-am obișnuit, în primele luni de început de an, executivul modifică sau completează anumite acte normative emise în trecut, cum este și cazul legislației circulației pe drumurile publice, pe scurt Codul Rutier. În cadrul ședinței de ieri, 15 februarie, guvernul Ciucă a adus noi modificări la noul Cod Rutier 2023, iar toate aceste modificări este important ca fiecare șofer să le cunoască. Așa că citește mai departe și află cum se schimbă regulile de circulație.
Cod Rutier 2023. Guvernul a modificat OUG 195/2002
La fel ca în ultimii ani, în prima parte a anului executivul modifică legislația sau o completează cu noi norme privind circulația pe drumurile publice, și anume OUG 192/2002 (Codul Rutier). Așa se face că ieri, în ședința de guvern, s-au adoptat noi modificări la noul Cod Rutier 2023, și conform documentului emis, modificări importante sunt la cel puțin 20 de articole și alineatele aferente din vechea ordonanță emisă în 2002.
Cu alte cuvinte vorbim de noi reglementări adăugate și completate în noul Cod Rutier 2023, iar aceste adăugiri sunt importante pentru toți participanții la trafic, deci, în concluzie, trebuie cunoscute de aceștia, având în vedere că există riscul de a rămâne fără permis odată ce, inclusiv aceste noi norme sunt încălcate.
Vezi și: Cum poți afla online istoricul sancțiunilor rutiere. Proiectul a fost adoptat azi în Senat
Prin noua ordonanță se schimbă regulile de circulație
Prin noul act normativ aprobat în ședința de ieri, de exemplu, la articolul 15, alineatul 5, apare un nou punct în care se spune că „Este interzisă punerea în circulație a unui vehicul, înmatriculat sau înregistrat, care nu are montate plăcuțe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare atribuite de autoritatea competentă ori dacă acestea nu sunt conforme cu standardele în vigoare, precum și în cazul în care certificatul de înmatriculare sau de înregistrare este reținut, iar dovada înlocuitoare a acestuia este eliberată fără drept de circulație sau termenul de valabilitate a expirat”. În cazul în care se va încălca acest articol, se mai arată în noua ordonanță, polițiștii vor pute trece la „reținerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare.”
Un alt articol modificat, din cele 20, este articolul 22, unde se schimbă condițiile de reținere a permisului, în cazul în care șoferul nu poate fi testat pentru alcool sau consum de droguri, dar existând suspiciunea consumului, iar noua modificare spune:
„Art. 221 – (1) Retragerea permisului de conducere se dispune de către poliția rutieră și în cazul în care titularul acestuia nu a putut fi supus testării în vederea stabilirii concentrației de alcool pur în aerul expirat sau testării preliminare a prezenței în organism a unor substanțe psihoactive, iar în urma efectuării examinării medicale s-au constatat elemente clinice sugestive consecutive consumului recent de băuturi alcoolice sau de substanțe psihoactive, cu ocazia procedurii de recoltare a mostrelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei ori a consumului de substanțe psihoactive, eliberându-se o dovadă înlocuitoare a permisului de conducere fără drept de circulație.
(2) Retragerea permisului de conducere se dispune până la ora 08.00 a zilei următoare, dar nu mai puțin de 12 ore.”
Un alt punct modificat în noul Cod Rutier 2023, de altfel un subiect amplu dezbătut de organele de control în drept, este cel al împrumutării unui autovehicul altei persoane, iar în conformitate cu legislația, acum va fi obligat să prezinte actele de proveniență a mașinii, lucru prevăzut în modificările aduse la articolul 39 din noul Cod Rutier 2023, după cum urmează:
,,Art. 39 – (1) La solicitarea poliției rutiere, proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul este obligat să comunice acesteia, în termenul indicat în cuprinsul solicitării, datele de identificare ale persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice.
(2) Obligația de a comunica datele de identificare, prevăzută la alin.(1), se consideră îndeplinită dacă proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul comunică numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau reședința, numărul și seria actului de identitate ale persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice ori, în cazul cetățenilor străini, al persoanelor fără cetățenie sau al cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, și seria și numărul pașaportului ori ale altui document de trecere a frontierei de stat, data eliberării acestuia și statul emitent.”
Toți șoferii trebuie să afle noile modificări de limitări de viteză
Același document aprobat în ședința de ieri mai prevede și noi limitări de viteză, prevăzute în articolul 50, alineatul 1, cu modificările de rigoare prvind noul Cod Rutier 2023, după cum urmează:
„(1) Vitezele maxime admise în afara localităților pentru categoriile de autovehicule prevăzute la art. 20 alin. (2) sunt următoarele:
a) 130 km/h pe autostrăzi, 100 km/h pe drumurile expres sau pe cele naționale europene (E) și 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile A și B;
b) 110 km/h pe autostrăzi, 90 km/h pe drumurile expres sau pe cele naționale europene (E) și 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile A2, C, D și categoria D1;
c) 90 km/h pe autostrăzi, 80 km/h pe drumurile expres sau pe cele naționale europene (E) și 70 km/h pentru celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile A1, B1 și C1;
d) 45 km/h, pentru tractoarele agricole sau forestiere și mopede.”
Așa cum Playtech Știri a mai scris, se aduc noi modifcări la legislație, punându-se accent acum pe sancțiuni împortiva celor care au un comportament agresiv în trafic, iar noul Cod Rutier 2023, la articolul 54 aduce aceste adăugiri, după cum urmează:
„Art. 541 – (1) Se interzice conducătorilor de vehicule să adopte un comportament agresiv în conducerea acestora pe drumurile publice.
(2) Prin comportament agresiv se înțelege efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre:
a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;
b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare;
d) circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul acestuia;
e) folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație;
f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu partea carosabilă numai una dintre roți;
g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la trafic care circulă în spatele acestuia;
h) realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;
i) conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.”
Toate modificările aduse de guvern la legislația rutieră pot fi consultate aici Cod Rutier 2023. OUG 192/2002 modificată.