Cod Rutier 2020. Pietonii pot primi amenzi uriașe de la Poliția Rutieră. Iată ce nu trebuie să faci, dacă ți-ai lăsat mașina acasă
Codul Rutier va trece printr-o serie de modificări și în anul 2020, când amenzile vor crește atât pentru șoferii care nu respectă regulile de circulație, cât și pentru pietoni. Cei din urmă vor primi sancțiuni din Clasa I de amenzi, adică 2-3 puncte amendă.
Cod Rutier 2020. Pietonii care traversează neregulamentar vor primi amenzi uriașe
Pietonii care traversează strada prin locurile special amenajate au prioritate, mai puțin atunci când trec mașinile de salvare, poliție sau pompieri care au în funcțiune semnalele acustice și luminoase. De asemena, aceștia nu au voie sa traverseze o cale ferată când barierele sunt coborâte sau când semnalele luminoase anunță sosirea unui tren.
Începând cu prima zi a anului 2020, pietonii care traversează neregulamentar, adică prin orice alt loc decât trecerea de pietoni marcată și semnalizată corespunzător prin semafoare sau indicatoare rutiere, riscă sancțiuni mai mari. Acestea vor fi cuprinse între 416 și 624 de lei, spre deosebire de anul 2019, când amenzile pentru acest tip de abateri au fost cuprinse între 290 și 435 de lei.
Un punct-amendă reprezintă 10% din valoarea salariului minim brut pe economie, însă chiar dacă acest salariu va crește din 2020, punctul de amendă va fi din nou plafonat și va rămâne la nivelul din 2017. Guvernul României a luat această decizie doi ani la rând, astfel că punctul de amendă a rămas la 145 de lei. Dacă punctul de amenză ar fi crescut direct proporțional cu salariile, ar fi ajuns la 190 de lei în 2018 și la 208 lei în 2019.
Art. 70 din OUG 195/2002 prevede că „Traversarea drumului public de catre pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate si semnalizate corespunzator, iar in lipsa acestora, in localitati, pe la coltul strazii, numai dupa ce s-au asigurat ca o pot face fara pericol pentru ei si pentru ceilalti participanti la trafic.
Pietonii surprinsi si accidentati ca urmare a traversarii prin locuri nepermise, la culoarea rosie a semaforului destinat acestora, sau a nerespectarii altor obligatii stabilite de normele rutiere poarta intreaga raspundere a accidentarii lor, in conditiile in care conducatorul vehiculului respectiv a respectat prevederile legale privind circulatia prin acel sector.”