CNA a pus ochii pe una dintre cele mai îndrăgite televiziuni din România. I-a dat trei sancţiuni într-o singură zi. Legătura cu Delia
În ultima vreme, poate din fuga după senzațional, unele canale TV, inclusiv din România, difuzează anumite materiale care, în fapt, nu ar avea ce să caute, și astfel ajung în atenția forurilor de control, în cazul nostru CNA, iar ulterior, în funcție de gravitatea situației, se plâng că sunt amendate cu sume extrem de mari. Până la urmă mass-media este de a educa și de a genera curente de opinie pertinente fără a avea ceva grobian în ele. Un astel de caz, se pare, a dus la situația în care CNA a pus ochii pe una dintre cele mai îndrăgite televiziuni din România, rezultatul fiind că i-a dat trei sancţiuni într-o singură zi, unul din subiecte având legătură cu Delia și afirmațiile acesteia de pe rețelele de socializare.
Posturile TV, modelele de propagandă și fuga după senzațional
Încă de la apariția primelor canale TV, deși la acel moment cancan-ul și trivialul nu erau atât de pregnante, majoritatea acestora aveau o anume politică editorială, o propagandă, dacă-i putem spune așa, prin care își țineau aproape de micile ecrane spectatorii, mai ales posturile tv comerciale, finanțate din banii vreunui multimiliardar și care trăiau doar din reclamele difuzate în momentele de prime-time.
Modelul de propagandă al acestor posturi prezentau, de fapt, largul spectru al comportamentului și performanțelor mass-mediei mainstream prin caracterul lor corporatist și integrarea în economia politică a țării și a sistemului economic dominant.
Ulterior, odată cu evoluția tehnologiilor, și ponderea tot mai mare a televizoarelor, deci a penetrării către consumatorul de informații, din acest motiv, s-a semnalat și creșterea la scară a întreprinderii media, centralizarea treptată și concentrarea treptată a mass-media, creșterea conglomeratelor mediatice care controlează multe diferite tipuri de media, de la studiouri cinematografice, rețele de televiziune, rețele de cablu canale de televiziune prin cablu, reviste și edituri de carte, și răspândirea mass-media peste granițe în cadrul unui proces de globalizare.
De la calitate la cancan și showbiz
De asemenea, s-a remarcat deplasarea treptată a controlului familiei de către manageri profesioniști care servesc unei game mai largi de proprietari și supuși mai îndeaproape disciplinei de piață. Toate aceste tendințe, precum și concurența mai mare pentru publicitate în cadrul granițele media, au continuat și s-au consolidat în ultimii ani, ceea ce a dus la o intensificare a orientării spre profit. Asta a însemnat, din păcate pentru consumator, și pentru calitatea programelor, o schimbare de politică, un accent mult mai mare pe senzațional, oricum ar fi fost acesta, pe cancan, bârfe și pe fuga după audiențe cu orice preț.
Multe canale TV, mai ales cele de știri, din aproape toată lumea, au realizat că senzaționalul vinde, la fel și informațiile cu caracter monden, de cancan, și astfel s-au dezvoltat adevărate politici editoriale care s-au focusat doar pe acest gen, astfel apărând și canalele tv, în diferitele formate tehnologice, doar de cancan, bârfe, și senzațional.
Ceea ce era doar o idee, astăzi a devenit o monedă de schimb, un adevărat gold-digger pentru mass-media care a reușit să-și atragă un auditoriu nișat pe acest gen de informații. Dar, partea mai puțin bună este că, unele canale TV, din lipsă de materiale, fie au creat artificial scandaluri sau, în funcție de alte vedete din spațiul showbiz-ului local sau inernațional, au generat materiale de o calitate îndoilenică, fără substanță, iar atunci când au fost sancționate de organismele de control din media, s-au simțit ofensate și scandalizate de amenzile acordate, tocmai pentru acest gen de materiale.
Vezi și: Ordinul dat de Vladimir Putin în Rusia. Ce vor vedea cetățenii care merg la cinema
Delia declară, iar CNA a pus ochii pe una dintre cele mai îndrăgite televiziuni din România
În urmă cu ceva timp, celebra Delia șoca audiența de pe rețelele de socializare prin afirmațiile făcute, în legătură cu un subiect extrem de sensibil în zilele noastre, copii și aducerea lor pe lume. În acest context, Delia scria pe rețelele de socializare „Nu fac copii. Suntem prea mulţi, consumăm hrană, poluăm.”
Deși era o părere și o decizie personală, au apărut voci în spațiul public și media românesc care au considerat aceste afirmații scandaloase și au supus-o, într-un fel sau altul, oprobiului public. Delia, matură și asumată, a decis să le răspundă în felul ei caracteristic. Numai că, unul din posturile TV, care se consideră unul cu audiențe record, lua decizia să ducă totul la un extrem pe care nimeni nu și l-a putut imagina.
În cadrul emisiunii moderate de Victor Ciutacu, „Punctul culminant ”, din 20 octombrie 2022, controversatul reporter România TV Amalia Bellantoni reușea să șocheze audiența, dar și pe membrii CNA, prin materialul difuzat, din cocina unui porc, și de declarațiile acesteia, toate cu țintă clară, afirmațiile Deliei din spațiul virtual al rețelelor de socializare:
„Când tu ca româncă promovezi sexul fără reproducere înseamnă că nu crezi în Dumnezeu…. Ia uitaţi-vă aici, exemplu de scrofăreală, salvată, fără ochi, fără ureche. Ia uitaţi ce frumuseţe a făcut şi nu se mai plânge că suntem mulţi, că mâncăm şi că râgâim…
Mai terminaţi cu (..) astea de Uniunea Europeană că suntem mulţi şi că trebuie să ne mâncăm între noi. Animalelor ce sunteţi, nici măcar animal din ăsta nu vă pot spune…animalelor.”, declara Amalia Bellantoni în cadrul emisiunii de la România TV.
Cum era de așteptat, forul CNA s-a autosesizat în acest caz, iar decizia finală, după urmărirea materialului, a fost de a amenda România TV cu 10.000 de lei, iar încadrul ședinței, unul din membrii, Valentin Jucan, declara „Să ajungi până acolo, să te bagi în coteţ, şi să filmezi, şi să sugerezi că Delia este de mai joasă speţă…”, conform PaginadeMedia.
În afară de acest episod, România TV a mai primit o amendă, după difuzarea pe 15 octombrie 2022, conform aceleiași publicații, a unui material despre marșul comunităților LGBTQ, marș ce a avut loc în Capitală. În urma acestui material, considerat de CNA ca fiind defăimător, postul a mai primit o amendă tot de 10.000 de lei.
Dar lucrurile nu se opresc aici, având în vedere că România TV avea să mai primească, în aceeași ședință, și un al treilea avertisment după materialele difuzate de post, fiind considerate de membrii CNA drept atacuri la persoană, în cauză fiind vorba de Monica Macovei, iar avertismentul era acordat în baza articolului 65. lit. b) din Codului de reglementare a conţinutului audiovizual:„În emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli: (…) b) între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală”.