Cititul la școală, obligatoriu: soluția ministrului pentru analfabetismul funcțional din România

de: Puiu Alexandru
20 01. 2020

România se confruntă cu o problemă foarte mare când vine vorba de numărul celor care ies de pe băncile școlii și sunt analfabeți funcțional. Ministerul Educației are o idee pentru ameliorarea situației.

La finele anului trecut, un raport PISA a atras atenția asupra unei situații foarte grave în ceea ce privește învățământul din România. Documentul a fost publicat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică și a vizat performanța educațională a elevilor în vârstă de 15 ani.

Conform acelui studiu apărut în decembrie 2019, 44% dintre elevii români sunt analfabeți funcțional. Dintre cele 79 de țări care au fost analizate pentru respectiva statistică, din prisma nivelului de performanță educațională, țara noastră ocupa locul 47 din 79 de țări. Tot în decembrie, ministrul Educației a fost aspru criticat pentru modul superficial în care a tratat subiectul. Nu părea că înțelege gravitatea situației sau, mai grav decât atât, părea că nu-i pasă.

În urmă cu câteva zile, cu ocazia Zilei Culturii Naționale, același ministru, Monica Anisie a insistat pe importanta lecturii, atât la școală, cât și în confortul căminului. „De Ziua Culturii Naţionale, sub semnul lui 2020, la Ateneul Român, am lansat invitaţia pentru a readuce lectura în practica de la clasă şi în familii, ca o experienţă care să îi ajute pe copii să înţeleagă mai bine lumea în care trăiesc. Propunerea mea este ca în toate şcolile din România fiecare copil să citească 20 minute pe zi.

Totodată, îi invit pe părinţi şi bunici să citească sau să-i sprijine pe copii să citească încă 20 de minute şi, dacă este posibil, să discute împreună despre cele citite. Mă adresez tuturor, pentru că am încredere în toţi profesorii, nu numai în profesorii de limbă şi literatură română, arte şi ştiinţe sociale. Gândul meu este şi către profesorii de ştiinţe sau matematică. Îmi doresc ca fiecare dintre dumneavoastră să se asigure că fiecare elev înţelege noţiunile predate şi cerinţele temelor primite, indiferent de disciplină”, afirmă ministrul Educaţiei, într-o scrisoare deschisă către profesori din școlile românești.

Deși nu pare să fie un proiect de lege, ci mai degrabă un îndemn, Monica Anisie a insistat ca profesorii să aibă răbdare cu ritmul de înțelegere al copiilor. Să-i încurajeze să pună întrebări și să le dea timp pentru ”mirări”.

„Invitaţia mea de astăzi este şi pentru realizarea unei punţi, prin lectură, între părinţi şi profesori. Nu există o şcoală de părinţi, însă eu ştiu că cititul împreună răspunde nevoii atât de mari a copiilor de a fi împreună cu părinţii. Dăruiţi timp, măcar 20 de minute pe zi, copiilor dumneavoastră, citindu-le!”, a transmis ministrul Educaţiei.