CFR va primi de la stat 80 de trenuri noi pentru pasageri, pentru că era cazul
CFR va primi de la stat 80 de trenuri noi pentru călători, pentru că te-ai chinuit prea mult cu cele vechi. Guvernul o să dea pe ele în jur de un miliard de euro.
CFR are, în sfârșit șansa să ofere servicii mai de secolul XXI, dar pare că se înnoiesc doar trenurile, nu și infrastructura.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (AFR) a organizat o licitație estimată la 4,55 de miliarde de lei (fără TVA), prin care vor fi achiziționate 80 de trenuri pentru transportul pasagerilor și vor intra în acești bani și alte servicii. Rămâne de văzut cine vor fi ofertanții.
„Autoritatea pentru Reformă Feroviara intenționează, prin derularea prezentei proceduri de atribuire, realizarea achiziției de rame electrice RE-R noi și servicii accesorii, destinate serviciilor feroviare de transport pasageri, pe rutele suburbane și regionale”, se arată în anunțul instituției.
Ce va primi CFR de peste un miliard de euro
În principiu, achiziția se referă la produse și servicii. Vor fi cumpărate prima dată 40 de rame electrice (trenuri) pentru călători care trebuie să îndeplinească cerințele specificate în Caietul de sarcini. La acestea se adaugă și alte dotări și accesorii.
În ceea ce privește serviciile care urmează a fi achiziționate, acestea se referă la serviciile de mentenanță, instruirea personalului feroviar în ceea ce privește exploatarea, operarea trenurilor și a aplicațiilor software și transportul, asigurarea, punerea în funcțiune, asistență tehnică în perioada de garanție.
Cumpărarea celorlalte 40 de trenuri este trecută la capitolul clauze, în contract, și trebuie să beneficieze și acestea de servicii de mentenanță și reparații din partea furnizorului care va câștiga licitația.
Sigur, e doar un fel de a spune „câștig” deoarece, la câte condiții impune statul român, ofertanții sunt mereu extrem de puțini. Se aruncă mereu în față argumentul că acele condiții trebuie să asigure achiziția unor produse și servicii de calitate pentru cetățeni, dar nu știu cum se face, că, în cele din urmă, se obține exact contrariul (vezi ce s-a întâmplat cu autobuzele noi din București).
Conform profit.ro, finanțarea proiectului va fi asigurată și din fonduri europene, prin programul Coeziune Europeană și Dezvoltare Regională prin creșterea calității serviciilor de transport feroviar de călători în România – POIM. Ofertele ar trebui să înceapă din luna iunie 2019, deci CFR va primi trenurile, în mod optimist, poate prin 2020.