Cel mai mare vagon de tren construit în România, scos de pe poarta fabricii în 1968. La ce folosea colosul
Un an al premierelor, 12 luni în care pe porțile unei mari fabrici de la noi din țară au ieșit trei creații cu totul spectaculoase. În 1968 se construia cel mai mare vagon de tren produs în Romînia. La ce era folosit, la acea vreme, colosul.
Cel mai mare vagon de tren construit în România
Anul 1968 a rămas în istoria țării ca un moment al premierelor, al construcțiilor impresionante. Atunci, pe porțile unei fabrici din România ieșea un adevărat colos – cel mai mare vagon de tren realizat la noi în țară.
În acele 12 luni, Uzina de Vagoane din Arad a bifat trei invenții: cel mai mare vagon, vagonul restaurant și o instalație originală de încălzire a vagoanelor de călători.
Proiectul spectaculos a fost finalizat în iarna anului 1968, când era lansat în producție vagonul dozator-autodescărcător. Era, la avea vreme, cel mai voluminos vagon de tren din țară.
Pentru ce era folosit
Nu era folosit pentru transportul călătorilor, ci era destinat lucrărilor de construcții de linii ferate. Caracteristicile sale erau impresionante, avea o capacitate de 60 de tone și era prevăzut cu instalații mecanice care permiteau descărcarea și dozarea uniformă a pietrei și balastului.
„În același an, a început fabricarea, la Arad, a vagoanelor-restaurant/bar, după ce Ministerul Căilor Ferate scos temporar din componența a trenurilor rapide și internaționale vagoanele-restaurant datorită faptului că acestea nu rezistau la viteze mari. În locul vechilor vagoane-restaurant s-au introdus bufete, urmând ca din vara anului 1969 să fie recepționate vagoane-bar, realizate de uzinele din Arad, care putea fi atașate la trenuri cu o viteză de peste 120 km pe oră”, relatează Ando Andrei, într-o postare pe pagina sa de Facebook.
Te-ar putea interesa și: O nouă magistrală de metrou în București. Finanțare de 2,5 miliarde de euro
Trei invenții într-un singur an
Tot în acea perioadă, un grup de inginieri de la Uzina de vagoane din Arad primea dreptul de autor pentru o instalație originală de încălzire a vagoanelor de călători. Acest nou sistem era dotat cu un sistem de conducte și cuprindea elemente de filtrare și dispozitive de alimentare cu aburi care asigurau un regim termic optim, reglabil, difuzând căldura prin pereții laterali ai compartimentelor.
„Agenția de presă a statului relata că un colectiv de ingineri de la Uzina de vagoane din Arad a primit dreptul de autor pentru o instalație originală de încălzire a vagoanelor de călători. Amplasată sub băncile din compartimente, noua instalație era prevăzută cu un sistem de conducte și înzestrată cu elemente de filtrare și dispozitive de alimentare cu aburi care asigurau un regim termic optim, reglabil, difuzând căldura prin pereții laterali ai compartimentelor. Se întruneau astfel caracteristici originale de construcție și de funcționare, instalația concepută de specialiștii de la Uzina de Vagoane din Arad fiind brevetată ca invenție românească.”
Te-ar putea interesa și: Automate cu sandwich, șpriț sau whiskey, în Bucureştiul anilor 1930. Barul American, o revelaţie pentru români. Unde se afla
Noul vagon de marfă avea 154 de tone, pe zece osii, fiind brevetat tot în anul 1968. El urma să fie folosit pentru transportul de agregate și utilaje grele și de mari dimensiuni. Uzina de vagoane din Arad îl fabrica și într-o altă variantă, de 140 de tone. Avea platforma de încărcare scufundată, fiind astfel apt pentru transportul utilajelor de mare gabarit. În anul 1969, la Uzina de Vagoane din Arad erau programate să se fabrice 7 tipuri noi de vagoane de marfă, de uz industrial și de călători.