Cel mai bun drum din lume a fost în România. Ne-am bătut joc de el: e în paragină

Cel mai bun drum din lume a fost în România. Ne-am bătut joc de el: e în paragină
Cel mai bun drum din lume a fost în România. Ne-am bătut joc de el: e în paragină

România este țara cu unele dintre cele mai proaste drumuri din Uniunea Europeană, și cu doar câteva sute de kilometri de autostradă. În schimb, au fost și vremuri când pe actualul teritoriu al țării noastre trecea cel mai bun drum din lume.

Cel mai bun drum din lume a fost în România

Întorcându-ne în timp, în urmă cu aproximativ 2.000 de ani, vom găsi pe actualul teritoriu al României cel mai bun drum din lume. După ce Dacia a fost cucerită de către romani, Ulpia Traiana Sarmizegetusa a devenit capitala provinciei romane Dacia. Aceasta se afla la o distanță de 40 de km de Sarmizegetusa Regia, capitala de dinainte a regatului dac.

Împăratul Traian a ales poziționarea capitalei la nordul lanțului muntos Retezat din motive  strategice, deoarece avea la dispoziție bariere naturale care ar fi putut să blocheze eventualele invazii ale popoarelor migratoare.

Drumul lung de 200 de kilometri

Inginerii împăratului au construit ceea ce a fost considerat pentru multe sute de ani „cel mai bun drum din lume”. Este vorba despre șoseaua care leagă Drobeta-Turnu Severin de actuala localitate Sarmizegetusa.

Este un drum de aproximativ 200 de kilometri. Acesta a fost făcut în câteva luni, cu un efort uman și material imens (la fel ca toate construcțiile antice). Construcția a fost atât de rezistentă, cu o infrastructură de un metru adâncime, încât porțiuni mari sunt și acum în drumul modern (Drumul European 70 – n.r.) dintre cele două localități.

Drum făcut de romani pe teritoriul Daciei
Cel mai bun drum din lume a fost în România. Ne-am bătut joc de el: e în paragină

Drumul era făcut din două straturi de piatră

Romanii aveau o tehnică de construcție a drumurilor destul de evoluată și rezultatul final era o adevărată inginerie. În felul acesta, romanii puneau două straturi de plăci de piatra foarte bine cimentate între ele. Aceștia aveau pus la punct și un program de întreținere a drumurilor pus la cale de Caesar Augustus. Împăratul Augustus chiar a afișat hărți cu rețeaua de drumuri a imperiului.

„Deși multe au fost veacurile ce au trecut peste și carele ce le-au străbătut zi de zi, aspectul (drumurilor) nu s-a schimbat și nici luciul nu li s-a șters”, descria istoricul bizantin Procopius Via Appia la 900 de ani de la construcția acesteia.

Romanii au construit, în total, 4,300 de kilometri de drumuri și 25 de poduri în Dacia, în primii ani de ocupație. Orașele din Dacia romana erau legate printr-o rețea de drumuri trasate cu o rigurozitate matematică incredibilă.