Cea mai mare greșeală pe care o fac șoferii când mașina derapează iarna. Titi Aur: “80% fac exact ce nu trebuie”
Ninsorile din ultima săptămână au adus iarna mai devreme decât se așteptau mulți șoferi. Surprinși de condițiile meteo, mulți dintre aceștia s-au confruntat cu drumuri acoperite de zăpadă, gheață sau polei, iar lipsa pregătirii adecvate a dus la o creștere a riscului de accidente rutiere. Dacă mașina începe să derapeze, o greșeală frecventă, dar gravă, făcută de majoritatea șoferilor poate transforma o situație controlabilă într-un pericol major.
Legislația rutieră și cauciucurile de iarnă: ce spune legea?
În România, legislația rutieră nu impune montarea anvelopelor de iarnă începând cu o anumită dată din calendar, ci în funcție de starea drumurilor. Ordonanța de Guvern nr. 5/2011 prevede că mașinile trebuie să fie dotate cu anvelope de iarnă doar atunci când drumurile publice sunt acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. Așadar, dacă asfaltul este uscat, chiar în mijlocul iernii, șoferii nu pot fi sancționați pentru lipsa anvelopelor de sezon.
Totuși, siguranța personală și a celorlalți participanți la trafic ar trebui să fie prioritatea numărul unu, indiferent de prevederile legii. Lipsa cauciucurilor de iarnă și nepregătirea mașinii pentru sezonul rece poate transforma o simplă deplasare într-un scenariu periculos.
Derapajul: momentul care pune la încercare instinctele șoferilor
Unul dintre cele mai riscante momente pentru șoferi în sezonul rece este pierderea aderenței și derapajul. Fostul campion de raliuri Titi Aur, cunoscut pentru cursurile sale de conducere defensivă, a explicat că în astfel de situații, majoritatea șoferilor din România fac greșeli critice.
„Cea mai mare greșeală care se face când mașina „dansează“ stânga-dreapta este că cel de la volan, neștiind să controleze derapajul, de cele mai multe ori – și spun asta din experiența de la cursurile noastre de conducere defensivă – majoritatea șoferilor din România (aproximativ 80%) fac exact ce nu trebuie. Fie trag în direcția opusă, fie trag mai mult decât trebuie sau mai repede decât trebuie”, a explicat expertul.
Cum controlezi derapajul? Sfaturile lui Titi Aur
Controlarea unui derapaj nu este intuitivă și necesită exercițiu. Potrivit lui Titi Aur, șoferii trebuie să învețe să acționeze rapid și corect, iar asta se poate realiza doar prin antrenament.
„Din punct de vedere teoretic, eu spun că atunci când mașina pleacă de spate către dreapta, tu trebuie să virezi tot către dreapta, dar numai atât cât să ții roțile pe direcția de mers. Trebuie să tragi repede, dar numai atât cât trebuie. Cel mai important lucru e să nu reduci viteza brusc, deoarece e împotriva instinctului”, explică Titi Aur.
Un alt reflex greșit, dar des întâlnit, este ridicarea piciorului de pe accelerație, ceea ce agravează pierderea controlului.
„Când mașina pleacă de spate, șoferul simte asta ca fiind un pericol. Primul instinct este să ridice piciorul de pe accelerație, dar asta amplifică derapajul. Dacă nu faci exerciții, ajungi să pierzi mașina de sub control”, avertizează fostul campion de raliuri.
Diferențe culturale: de ce șoferii străini reacționează mai bine?
Titi Aur a remarcat o diferență semnificativă între șoferii români și cei străini în ceea ce privește reacțiile în situații de derapaj.
„La cursurile noastre de conducere defensivă, am observat că în alte țări, 80% dintre șoferi fac ceea ce trebuie, iar doar 20% greșesc. La noi, situația este exact invers: 80% fac greșeli și doar 20% reacționează corect. Diferența vine din educație și exercițiu”, spune Titi Aur.
Această observație subliniază importanța cursurilor de conducere defensivă, care pot ajuta șoferii să-și formeze reflexe corecte în situații limită.
Siguranța pe drumuri începe cu pregătirea
Un alt aspect crucial pentru siguranța rutieră este pregătirea mașinii înainte de iarnă. Aceasta nu înseamnă doar echiparea cu anvelope de iarnă, ci și verificarea stării generale a vehiculului: frânele, bateria, lichidul de parbriz rezistent la temperaturi scăzute și funcționarea corectă a sistemelor de încălzire și dezghețare.
De asemenea, șoferii ar trebui să se informeze despre condițiile meteo înainte de a pleca la drum și să evite deplasările în condiții extreme, dacă nu este absolut necesar.
Sezonul rece aduce cu el riscuri suplimentare pentru șoferi, dar acestea pot fi diminuate semnificativ printr-o combinație de pregătire tehnică și educație în conducerea defensivă. Greșelile comise în momentele critice, cum ar fi derapajul, pot fi prevenite dacă șoferii învață să își depășească instinctele greșite și să aplice tehnicile corecte.
„Ca să nu faci greșeli, trebuie să faci exerciții”, spune Titi Aur, subliniind că doar prin antrenament poți transforma o situație periculoasă într-una controlabilă.
Așadar, fie că sunteți șoferi experimentați sau începători, sezonul rece ar trebui să fie un moment de introspecție și pregătire. La final, ceea ce contează este siguranța noastră și a celorlalți participanți la trafic.