Ne confruntăm cu o urgență sanitară globală fără precedent. Conținerea pandemiei este cea mai importantă prioritate, iar sectorul turistic se angajează să sprijine toate măsurile luate pentru a stopa focarul.
OMT lucrează îndeaproape cu Organizația Mondială a Sănătății (OMS), cu statele sale membre și cu industria pentru a asigura un răspuns coordonat și eficient. Izbucnirea COVID-19 a adus lumea noastră în stop cu un impact inegalabil și neprevăzut în viețile noastre, economiile noastre, societățile noastre și mijloacele de trai și există riscuri crescânde de recesiune globală și pierdere masivă de locuri de muncă. Orice evaluare a impactului acestei crize inegalabile asupra sectorului turistic este depășită rapid de realitatea în schimbare rapidă.
Având în vedere natura inegalabilă și cu evoluția rapidă a crizei, este extrem de dificilă estimarea impactului COVID-19 asupra turismului internațional. Pe baza ultimelor evoluții, a măsuri de carantină, interdicții de călătorie și închideri de frontieră în cea mai mare parte a Europei, care reprezintă 50% din turismul internațional, și în multe țări din America, Africa și Orientul Mijlociu, evoluțiile au avut loc în Asia și Pacific și modelele crizelor anterioare, SARS 2003 și criza economică globală din 2009, estimările OMT ale sosirilor turistice internaționale ar putea scădea cu 20% până la 30% în 2020.
Aceasta s-ar traduce într-o pierdere între 300 și 450 de miliarde de dolari din încasările turistice internaționale, exporturi, aproape o treime din 1,5 trilioane de dolari generate la nivel global în cel mai rău caz. Aceste estimări ar trebui interpretate cu precauție, având în vedere amploarea, volatilitatea și natura fără precedent a acestei crize. SARS și criza economică globală din 2009 sunt referințe existente, dar această criză nu este ca nicio alta.
OMT va continua să monitorizeze impactul COVID-19 asupra turismului internațional. Ceea ce nu știm – nu știm când vom vedea sfârșitul acestei crize. Ce știm sigur este că milioane de locuri de muncă sunt în pericol, că trebuie să protejăm segmentele cele mai vulnerabile, cum ar fi IMM-urile, lucrătorii independenți, femeile și tinerii. Trebuie să creăm mecanisme de supraviețuire pentru companii.
Avem nevoie de sprijin puternic pentru a naviga pe impactul social și economic fără egal al COVID-19. Imediat, avem nevoie de măsuri fiscale și monetare urgente care să ajute la protejarea locurilor de muncă, la susținerea persoanelor care desfășoară activități independente și să sprijine lichiditățile și operațiunile companiilor și să accelereze recuperarea în viitor.
Turismul este un creator major de locuri de muncă, în special pentru grupuri mai vulnerabile, femei și tineri. Este, de asemenea, un sector cu o capacitate dovedită de a respinge și de a multiplica recuperarea la alte sectoare. Planurile de atenuare și recuperare puternice coordonate și puternice pentru sprijinirea sectorului pot genera randamente masive în economie și locuri de muncă.
Astfel că, în starea de urgență în care ne aflăm acum, românii sunt obligați să stea în casă pentru o perioadă lungă de timp, mulți dintre aceștia gândindu-se dacă și în ce condiții vor mai putea merge în concediu sau vacanță anul acesta. Specialiștii din turism spun că deși va fi mai dificil să călătorim internațional în obișnuitele sezoane de vacanță, deplasarea în interiorul țării și în locuri mai puțin aglomerate va fi mai atractivă pentru multe persoane.
“La început, după ridicarea restricțiilor și în lunile următoare, se va călători timid prin țară, eventual și prin Bulgaria sau Grecia, dacă va părea sigur în ochii turiștilor. Nu cred că se vor mai face planuri pe termen mediu, ci vor fi excursii cumpărate din scurt, sau pe termen foarte lung, de exemplu la vară pentru anul viitor. Nu aș zice că la zero, dar va fi o scădere puternică, inclusiv pe litoralul românesc.
Vor fi preferate mai mult casele de închiriat cu totul prin țară, pe la munte, decât un hotel mare și plin de turiști pe litoral. Se discută destul de serios despre posibilitatea ca anul acesta companiile aeriene să nu mai vândă locul din mijloc din avion, pentru a lăsa mai mult spațiu între pasageri. Asta evident că poate duce la o creștere a prețurilor la bilete”, afirmă un specialist în turism.