Ce se află sub stația de metrou Gara de Nord, de fapt. E acolo de pe vremea lui Nicolae Ceaușescu
Una din cele mai importante construcții din era comunistă a fost rețeaua de metrou bucureștean. Metroul este o adevărată capodoperă, sută la sută românească. A fost o ambiție a dictatorului, dar realizată de adevărați maeștrii. Printre ultimii rămași în viață, Octavian Udriște a povestit despre construcția metroului. În același timp și-aduce aminte și de șicanele făcute de Ceaușescu de-a lungul timpului. Puțină lume știe, însă, de existența unei alte stații de metrou sub Gara de Nord.
Octavian Udriște și stația secretă îngropată sub Gara de Nord
Unul din artizanii metroului bucureștean, încă în viață, Octavian Udriște a povestit recent despre cum a fost construit. Sută la sută românesc metroul din Capitală a fost o adevărată provocare și capodoperă inginerească românească.
Cu toate astea au fost multe controverse în jurul construcției acestuia. Recent, într-un interviu acordat celor de la Gândul.ro, Ocativan Udriște a mai relatat despre un moment plin de provocări. Puțină lume știe motivul pentru care garniturile de metrou scârțâie atunci când intră în stația Gara de Nord. Inginerul a explicat care este cu adevărat motivul deranjat:
”Nicolae Ceaușescu s-a mai amestecat undeva. Inițial, Magistrala I Republica – Crângași – Gara de Nord trebuia să se oprească la Gară. De acolo pleca alta Grivița, Titulescu și să se ducă spre Pantelimon. Ceaușescu a zis clar «doar o singură stație, cum două, trenul să meargă în continuare!
O singură stație, că eu am fost și cu mașina, și pe jos, și am luat-o pe Polizu, și se poate» Metroul s-a făcut pe sub strada Polizu și acolo este o curbă de 90 metri care scârțâie, pentru că este prea strâmtă și nici nu au vrut să pună ungătoare. Dar uite așa s-a realizat metroul,și ne mândrim cu el.”, a povestit Octavian Udriște pentru Gândul.ro.
Metroul bucureștean la 42 de ani de la înființare
Pe 19 noiembrie, anul curent, Metrorex sărbătorește 42 de ani de la deschiderea oficială a primei secțiuni a rețelei de metrou din București. Construcția acestuia a fost o etapă importantă pentru transportul public din capitala României.
Deși Nicolae Ceaușescu se mândrea cu construcția rețelei, ideea este mult mai veche, mai spune inginerul Octavian Udriște. Ideea de a construi o rețea de metrou în București a luat naștere la începutul secolului al XX-lea. Din păcate, lucrările propriu-zise au început în timpul regimului comunist, inginerul Octavian Udriște participând încă de la prima săpătură.
Ceaușescu declara atunci că transportul subteran va fi cea mai bună alternativă la transportul public de suprafață din ce în ce mai aglomerat. Prima secțiune a rețelei de metrou din București avea să fie deschisă circulației pe 19 noiembrie 1979. La 42 de ani de la această importantă realizare a inginerie românești, rețeaua de metrou București are astăzi o lungime totală de 71 km și 53 de stații.