Meseria de șofer de camion este, de departe, cea mai grea și mai obositoare meserie. Puțini oameni știu că datorită lor și a șoferilor de tiruri, magazinele și hypermarketurile au produsele care se comercializează, dar și faptul că la benzinării există comubustibil pentru mașini.
Astfel, o zi din viața unui șofer de camion începe la 4 dimineața, ora la care cei mai mulți dintre noi dormim adânc. Cafeaua o beau în cea dea doua lor ”casă”, dotată cu accesorii de interior pentru camioane, pentru a le face trezirea mai ușoară.
În plus, ca șofer de camion este important să fii mereu la curent cu noutățile din trafic. Este necesară deci o stație de emisie-recepție, prin care să vorbești cu colegii despre trafic și pentru a anunța eventualele defecțiuni. Pentru a face față drumului lung și obositor, este nevoie de un scaun confortabil, iar pe perioada iernii să aibă încălzire, pentru ca concentrarea să fie doar la drum.
Viața de șofer de camion nu este ușoară, având în vedere că mai bine de jumătate de an ești plecat, departe de familie. Dar mulți din România îmbrățișează această meserie datorită salariului care crește, în funcție de curse și de timpul petrecut în deplasare. Cei care nu devin șoferi de camion pentru bani o fac din plăcere, poate pentru că au văzut asta în familie. Într-un studiu publicat recent de Comisia Europeană în ce privește situația transporturilor din Europa, se specifică că circa 30% dintre șoferii de camioane și de tiruri ce lucrează în străinătate sunt din Europa. Românii știu, deci, să își facă meseria cu profesionalism și câștigă astfel mai bine decât în țară.
Mai mult decât atât, șoferii de camioane preferă cursele externe, iar asta datorită faptului că starea carosabilului este mult mai bună decât în țara noastră, existând autostrăzi care permit a rula cu mare viteză, iar timpii morți sunt mult mai reduși.
Conform unui studiu făcut de curând, salariul unui șofer de TIR în România pornește de la 2500 de lei net, asta însemnând că angajatul se alege cu toată suma de bani în mână. Cei care fac transport internațional pot avea un salariu ce pornește de la 3.800 de lei pe lună (820 de euro), iar aceia cu mai multă experiență ajung chiar și la 7.000 de lei pe lună (1550 de euro). În plus, de multe ori angajatorii oferă șoferilor de TIR cazările și mesele zilnice. Spre exemplu, un șofer de TIR are un salariu în Germania care variază între 2.200 si 2.500 euro net, adică aproximativ 10.000-12.000 de lei.