Ce lovitură primesc românii care vor să cumpere mașini din străinătate. De ce vor costa mai mult

de: Ștefan R. Apostol
21 10. 2021

Piața românească de mașini second-hand, a crescut din 2011 încoace exponențial. La finalul anului trecut datele arătau că o treime dintre români au preferat să cumpere o mașină second-hand de la un dealer autorizat cu certificare. Doar cinci la sută dintre respondenți ar avea încredere în cumpărarea unei mașini second hand prin internet. Cu alte cuvinte dealerii de mașini second-hand au prosperat. Pe de altă parte statul român a pierdut în acești ani sume considerabile. Din cauza unor lipsuri legislative România a pierdut un miliard de lei în ultimii 5 ani. Acest lucru e pe cale să se schimbe.

Piața de mașini second-hand din România în creștere în 2021

Dacă în 2020 datele arătau o mică fluctuație în numărul de mașini second-hand înregistrate, în 2021 lucrurile stau altfel. Numărul de mașini second hand înregistrate pentru prima dată în România, s-a contractat și mai mult în septembrie 2021, cu 35% anual, până la o cifră de 35.124 de unități. În primele nouă luni ale anului 2021, înmatriculările de mașini second-hand în România au ajuns la 305.140 de unități, cu 3,1% mai mult comparativ cu aceeași perioadă a anului 2020.

Scăderea de anul trecut s-a datorat și din cauza restricțiilor de călătorie în majoritatea statelor europene, cu predilecție Germania. De aici vin cele mai multe mașini secnond-hand, vândute eulterior de dealeri sau de samsarii din piața la negru de mașini second-hand. În ultimii cini ani statul român, ca urmare a acestor tipuri de vânzări pe sub mână, a pierdut aproximativ un miliard de lei. Pierderile sunt cauzate de lipsurile legislative cu privire la înregistrarea acestora.

Recordul de vânzări atins în 2017 – 2018

Ca să ne dăm seama de amploarea acestei piețe, în 2017 și 2018 tranzacțiile cu mașini second hand în România au ajuns la 1,1 milioane de unități. La cel moment valorile erau în creștere cu 58% față de 2016, când au fost înmatriculate 642.000 de mașini second hand.

Tranzacțiile cu mașini uzate deja înregistrate în România au atins, de asemenea, un nivel record de 496.000 de unități în 2017. Recordul este dublu față de nivelul înregistrat în 2016, după ce a fost eliminată taxa de mediu. Decizia le-a permis românilor să își vândă mașinile mai ușor.

Tot în 2017, la Autovit.ro, cea mai mare platformă online de vânzări de mașini noi și second hand din România, valoarea totală a mașinilor vândute a ajuns la 600 de milioane de euro.

Se schimbă legislația. Vrei mașini second-hand, le înregistrezi pe numele tău

Aceste date sunt cele oficiale, dar dacă luăm în calcul și vânzarea pe sub mână a celebrilor samsari, atunci am constata că sumele pot fi și mai mari, iar pierderile statului, cum spuneam, considerabile. Așa se face că vechiul guvern, condus de Florin Cîțu, s-a gândit să schimbe lucrurile.

Conform deciziei, cei care aduc mașini second-hand în România, n le vor mai putea înstrăina, fără a fi înregistrate în prealabil la RAR pe numele importatorului. Ca acest lucru să se facă într-un cadru coerent, pentru a putea colecta rapid impozituvl, va trebui ca între RAR și ANAF să existe un protocol bine definit.

„Dacă o firmă cumpără o mașină din Germania, în mod normal ar trebui să vină cu mașina în țară, să-i facă omologarea la RAR și în urma revânzării, la prețul de factură cu care a fost achiziționată în Germania, ar trebui să-i pună partea de TVA, care implicit îi ridică prețul. În condițiile în care se fac mai multe acte succesive, cu tot soiul de firme fantomă, practic statul este eludat de TVA, a precizat oficialul.

Această modificare nu aduce nimic nou, practic, întrucât firmele care importă mașini la mâna a doua trebuie să respecte Codul Fiscal. Trebuia să-l respecte și până acum. Cine nu respectă Codul Fiscal se supune legii 241, de evaziune fiscală.”, a explicat Nicolae Răgălie, manager târg auto.