Ce este fondul de rulment și cum îl calculează toți românii de la bloc

de: Ștefan R. Apostol
28 04. 2022

Majoritatea românilor care locuiesc la bloc știu că, în afară de întreținere, sunt obligați să plătească fondul de rulment. Dacă până în 2018 acest lucru nu era chiar obligatoriu, după promulgarea legii 196/2018 a Asociaţiilor de proprietari, acest aspect a devenit obligatoriu. Dar, s-ar putea ca mulți dintre români să nu înțeleagă clar ce este fondul de rulment, cum se  calculează, și la ce este folosit de către Asociația de proprietari.

Colectarea banilor la fondul de rulment este obligatorie

Încă din perioada de tristă amintire, ne aducem aminte că părinții noștri plăteau atât întreținerea cât și fondul de rulment. Ultimul, dacă vreți, e un fel de pușculiță, unde asociațiile de locatari depuneau o sumă de bani, anticipat,, care erau folosiți la diferitele reparații sau alte cheltuieli ale blocului respectiv.

Și astăzi se plătește fondul de rulment, iar din 2018, odată cu publicarea legii 196/2018 a Asociaţiilor de proprietari, a devenit obligatoriu ca administratorii Asociațiilor de proprietari să colecteze aceste sume. Până la momenul promulgării actului legislativ, colectarea sumelor pentru fond era la latitudinea administratorilor, și nu avea caracter obligatoriu.

Cum se calculează și ce se face cu banii din fond

„Pușculița”, sau fondul de rulment, reprezintă o sumă de bani, stabilită în funcție de cheltuielile avute pe parcursul anului anterior, luându-se în calcul cea mai mare valoare a cheltuielilor, majorate cu rata inflației din anul în curs.

Banii colectați, în general, sunt folosiți pentru plata facturilor curente ale Asociației de proprietari, asta însemnând toate serviciile publice de care beneficiază asociația, plus, după caz, poate acoperi restanțele unor locatari, de la care ulterior se recuperează banii, sau chiar plata unor reparații curente sau neprevăzute, de exemplu o țeavă spartă la subsolul blocului.

Plata se face anticipat, și nu este inclusă în plata întreținerii pe care locatarii o plătesc lunar. Calcularea acestuia se face pe baza următoarelor criterii:

  • natura serviciului facturat
  • numărul de persoane înregistrate în Cartea de Imobil ca locuitori ai blocului sau apartamentului
  • cota-parte indiviză de proprietate din proprietatea comună (aceasta se calculează, de regulă, adunând suprafețele utile ale tuturor apartamentelor de pe scară și împărțind sprafața utilă la acest total. Rezultatul se înmulțește cu valoarea cheltuielii repartizate).

Conform legii, dovada colectării sumelor se face prin eliberarea unei chitanțe nominale, alta decât cea pentru plata întreținerii. Cel care se ocupă de colectarea și administrarea fondului este administratorul desemnat de Asociația de proprietari, conform legii.