Unul din subiectele controversate din fiecare administrație de până acum, a fost Metrorex. Compania de stat are în acest moment aproximativ 5.500 de angajați. Salariu mediu al unui angajat Metrorex era de aproximativ 5.800 de lei. În octombrie 2020 compania anunța măriri cuprinse între 150 și 1.575 de lei pentru fiecare angajat. Conform unor ultime informații salariu mediu ar fi crescut la aproximativ 7.000 de lei, în condițiile în care pentru 2021 se anunță pierderi de 328 milioane de lei.
Noul ministru de resort, Cătălin Drulă, declara recent că va trimite Corpul de Control al Ministerului la Compania de Stat Metrorex, tocmai datorită acestor salarii imense, și nejustificate, mai spune ministrul.
Cele mai recente date arată că un angajat Metrorex încasează lunar un salariu mediu de aproximativ 7.000 de lei. Acest salariu a crescut odată cu măririle de la finele anului trecut, măriri cuprinse între 150 și 1.575 de lei. Creșterea salarială cu 18 procente, mai declară Cătălin Drulă este nejustificată, având în vedere pierderile pe care le înregistrază compania, iar cele estimate pentru anul în curs ajungând la 328 milioane de lei.
”Situația companiei, care gestionează metroul bucureștean, este foarte dificilă. Acum 5 ani, compania acoperea circa 58% din cheltuieli din veniturile proprii. Astăzi acest procent a scăzut la mai puțin de 30%. Diferența este acoperită prin subvenție de la bugetul național, prin Ministerul Transporturilor.
Dacă în 2016 cheltuielile cu personalul la Metrorex erau aproximativ 333 de milioane lei, în 2020 acestea au ajuns la 627 milioane lei. Pentru 2021 sunt previzionate să crească până la 876 milioane lei. Adică aproape triplu! Este complet inacceptabil și lipsit de solidaritate ca, în vreme ce milioane de români au avut de suferit financiar din cauza pandemiei, în timp ce ai pierderi enorme de venituri, să crești cheltuielile salariale de asemenea manieră.”, declara Cătălin Drulă.
Odată cu pandemia, inclusiv Metrorex a avut de suferit. Numărul de călători care au folosit metroul ca mijloc de transport a scăzut, mai ales în perioadele de lockdown. Pierderile au fost mari, și ca atare, oficialii companiei au cerut de la bugetul Ministerului Transporturilor subvenții mai mari pentru 2021.
Suma de 1.040 miliarde de lei este nejustificată în opinia actualului ministru, Cătălin Drulă. În condițiile unui buget, clar, diminuat față de anii trecuți, suma cerută este una greu de crezut că va fi aprobată.
”În 2016, această subvenție era de 297 milioane de lei, iar anul trecut a ajuns la 683. Pentru 2021, suma cerută de Metrorex este de 1.040 miliarde de lei. O sumă care nu poate fi acoperită de bugetul de stat, și care ar însemna aproximativ 17% din bugetul Transporturilor, partea națională, în afară investițiilor din fonduri europene.
Ca să fie limpede, aceștia sunt banii strânși din taxele și impozitele românilor din toată țara. Și dacă merg la metroul bucureștean, nu merg către alte cheltuieli și investiții din țară”, a precizat Cătălin Drulă.