Card european de sănătate 2022. În cât timp se eliberează și care sunt actele necesare

de: Dana Cazacu
14 11. 2022

Card european de sănătate 2022. În cât timp se eliberează și care sunt actele necesare. Românii care pleacă în vacanță pe continent vor să se asigure că totul este sub control pe parcursul acesteia. Astfel, ei apelează la cardurile europene de sănătate. În primele luni ale acestui an, 230.000 de persoane au cerut acest card de asigurări de sănătate. Iată ce este un card european de sănătate 2022, precum și  în cât timp se eliberează și care sunt actele necesare.

Card european de sănătate 2022. În cât timp se eliberează și care sunt actele necesare

Cardul european de sănătate este pus la dispoziție pentru persoanele care se află în vizită de lucru sau în vacanță, pentru a li se asigura serviciile medicale și peste hotare.

Acesta de obține de la Casa de sănătate, din orașul în care ești asigurat. Pentru a-l obține trebuie să fie depusă o cerere care se poate face și online, încărcând cartea de identitate. Se poate accesa și site-ul cardeuropean.ro, pentru mai mute informații. Valabilitatea unui card este de doi ani și este eliberat în 7 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii depuse.

Cardul european de sănătate

Cardul european de sănătate asigură servicii de urgență, în Uniunea Europeană, Marea Britanie și Elveția. La începutul acestui an, foarte mulți români au solicitat acest document. De la 1 ianuarie 2008, acesta este eliberat în mod gratuit.

Pentru a beneficia de acesta, doritorii trebuie să depună o cerere de eliberare  a cardului european de asigurat. Alături de cerere, se prezintă buletinul sau cartea de identitate, depunându-se o copie a acestuia și de documentele care dovedesc calitatea de asigurat, care diferă de la caz la caz, astfel:

Salariații

  • adeverința de salariat, conf. Ord. nr. 1549/28.11.2018, publicat in M.O. nr. 1036/06.12.2018.

Pensionarii

  • copie decizie de pensionare;
  • copie asupra capacității de munca în cazul pensiilor de invaliditate;
  • talon pensie din luna anterioară;
  • calitatea de pensionar poate fi dovedită cu o adeverință eliberată de instituția plătitoare a pensiei.

Copiii între 0-18 ani

  • copie act identitate.

Tinerii între 18-26 ani, elevi, studenți sau ucenici care nu realizează venituri din muncă

  • document valabil din care sa rezulte că au calitatea de elev/student, avizat de instituția de învățământ;
  • pentru absolvenții de liceu, până la începerea anului universitar, dovada calității de asigurat se face cu un document valabil din care să rezulte că au absolvit studiile liceale în cursul anului curent;
  • declarație pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri din muncă sau alte venituri impozabile;

Studentul-doctorand

  • copia contractului în baza căruia desfătară activități didactice în limita a 4-6 ore;
  • declarație pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează și alte venituri asupra cărora se datorează contribuția potrivit Codului fiscal;
  • adeverință eliberată de instituția de învățământ superior din care să rezulte că are calitatea de student-doctorand;

Soț, soție, părinți, care nu obțin venituri, aflați în întreținerea unei persoane asigurate (coasigurati)

  • declarație pe propria răspundere, a asiguratului care dorește să coasigurare persoana aflată în întreținere;
  • declarație pe propria răspundere, a persoanei aflate în întreținere, care solicită să fie asigurată, privind veniturile realizate;
  • copie act identitate al persoanei asigurate (inclusiv dovada calității de asigurat)
  • act identitate persoană asigurată;
  • copia actului de rudenie cu persoana asigurată (copie certificat de naștere sau de căsătorie, după caz).

Pentru persoane care beneficiază de indemnizație de șomaj, venit lunar de completare sau plăti compensatorii din venitul asigurărilor de șomaj:

  • decizia și/sau adeverința eliberate/eliberată de instituțiile care administrează bugetul asigurărilor pentru șomaj și cuponul mandatului poștal de achitare a drepturilor, talonul de plată prin cont deschis la o unitate bancară, din luna anterioară.

În cât timp se eliberează și care sunt documentele necesare pentru obținerea cardului european de sănătate 2022

Lucrători independenți/persoane fără venit ce plătesc C.A.S.S. la venitul minim brut pe țară:

  • dovada că au depus Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice.

Tinerii cu vârsta de pana la 26 de ani, care provin din sistemul de protecție a copilului:

  • document care sa ateste că au fost incluși într-un sistem de protecție a copilului;
  • document eliberat de primăria din localitatea de domiciliu care să ateste că nu beneficiază de ajutor social;
  • declarație pe proprie răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri peste valoarea salariului de baza minim brut pe țară.

Persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit legii nr. 416/2001:

  • adeverință eliberată de primăria localității de domiciliu, din care să rezulte că acestea se încadrează în categoria persoanelor care au dreptul la ajutor social, în condițiile legii.

Beneficiarii legilor nr. 189/2000, 44/1994, 309/2002, 341/2004, 309/2002, 189/2000, 105/1999, 51/1993:

  • document care atestă încadrarea în una din categoriile de mai sus;
  • declarație pe proprie răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri peste valoarea salariului de bază minim brut pe țară.

Persoanele cu handicap:

  • certificat de încadrare într-un grad de handicap;
  • declarație pe proprie răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri peste valoarea salariului de baza minim brut pe țară.

Bolnavii cu afecțiuni incluse in Programele Naționale de Sănătate stabilite de Ministerul Sănătății Publice, până la vindecarea respectivei afecțiuni:

  • adeverința medicală eliberată de medicul curant sau de medicul coordonator al programului de sănătate;
  • declarație pe proprie răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri peste valoarea salariului de bază minim brut pe țară.

Femei însărcinate sau lăuze care nu realizează venituri din muncă sau nu se încadrează în categoria de persoana coasigurată:

  • act de identitate;
  • certificat de naștere a copilului – pt. lăuze;
  • adeverință medicală;
  • declarație pe proprie răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri peste valoarea salariului de bază minim brut pe țară.

Persoanele care se află în concediu de acomodare, potrivit Legii nr. 273/2004 privind procedura adopției, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în concediu pentru creșterea copilului potrivit prevederilor art. 2 si 31 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor:

  • decizia emisă de agențiile pentru plăti și inspecție socială județene și a Municipiului București.

Personal monahal al cultelor recunoscute:

  • adeverința eliberată de unitățile de cult;
  • declarație pe proprie răspundere din care sa rezulte că nu realizează venituri peste valoarea salariului de baza minim brut pe țară.

Voluntari care își desfășoară activitatea în cadrul serviciilor de urgența voluntare:

  • copia contractului de voluntariat (conform cu originalul);
  • declarație pe proprie răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri peste valoarea salariului de baza minim brut pe țară.