Pe valea Mureșului se află mai multe tuneluri în șantier, pe noua noua magistrală feroviară din vestul României. Aceasta va facilita circulația trenurilor cu viteze superioare din țară.
Salba de tuneluri feroviare are o lungime totală de 1,2 kilometri. Este construită pe malul stâng al Mureșului și reprezintă cea mai spectaculoasă porțiune a sectorului de cale ferată Ilteu – Gurasada. Această porțiune are o lungime de circa 20 de kilometri și se află în șantier de peste trei ani.
Între localitățile Sălciva și Tisa, a fost proiectat o polată cu o lungime de 340 de metri, un tunel de 250 de metri și unul de 634 de metri. Mai exact, acestea au fost proiectate în Defileul Mureșului și sunt situate la o distanță de aproximativ șase kilometri.
Construcția lor este obligatorie din cauza îngustimii văii. De asemenea, acestea pot facilita deplasarea trenurilor cu viteze superioare. Vechea cale ferată Simeria – Arad, a fost înființată în urmă cu un secol și jumătate. În aceeași zonă, se află un traseu sinuos ce nu permite circulația trenurilor de mare viteză.
Lucrările la sectorul Ilteu – Gurasada au fost demarate în anul 2018. Cu toate acestea, construcția noilor tuneluri din cadrul noii magistrale feroviare este abia la început. Numărul utilajelor și muncitorilor în zonă este redus. Până în momentul de față, circa 40% dintre lucrările prevăzute în proiect au fost realizate. Termenul de finalizare este anul 2023.
Contractul pentru realizarea investiției de peste 1.5 miliarde de lei a fost semnat la sfârșitul anului 2017. Potrivit CFR, proiectul de infrastructură este finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020, din Bugetul de Stat și Fondul de Coeziune.
Pe lângă salba de tuneluri, proiectul mai prevede și realizarea terasamentelor pe o lungime de 20 de kilometri. Mai mult de atât, se vor construi 15 podețe, un pasaj superior și trei pasaje inferioare, 13 poduri, două viaducte și lucrări civile în patru stații diferite de cale ferată.
Traseul a fost modificat în așa fel încât să fie eliminate curbele cu raze mici. În acest mod, trenurile de călători vor putea circula cu viteze de până la 160 de kilometri pe oră pe acest sector.
Tronsonul feroviar Ilteu – Gurasada face parte din noua magistrală de cale ferată din vestul țării proiectat pentru ca trenurile de călători să circule cu viteze de 160 de kilometri pe oră. Marfarele vor circula cu viteze de până la 120 de kilometri pe oră. Magistrala din vestul României va cuprinde nouă poduri peste râul Mureș și 60 de kilometri de traseu nou.