Când a fost construită Autostrada Soarelui și de unde vine numele acesteia? Autostrada A2 este una dintre cele mai circulate din România și leagă București de Constanța. Are o lungime de 212 km, însă știți când a fost construită și de ce poartă numele de „Autostrada Soarelui”?
Construirea Autostrăzii Soarelui a început înainte de Revoluție, în perioada comunistă. În anul 1987 a fost dat în folosință primul tronson al autostrăzii. Este vorba despre tronsonul Fetești – Cernavodă, de aproximativ 18 km.
Marea Revoluția a avut loc în anul 1989. Lucrările la A2 au continuat și după aceasta, însă nu pentru foarte mult timp, doar până în 1993. Lucrările au fost abandonate. Pe atunci, premier era Nicolae Văcăroiu.
Lucrările au fost redeschise câțiva ani mai târziu, în anul 1998, iar după 6 ani au fost deschise traficului încă două tronsoane. În anul 2004 s-au deschis tronsoanele București – Fundulea și Fundulea – Drajna Nouă. Cele două măsoară circa 106 km.
Doi ani mai târziu, în luna iunie a anului 2006, a fost dat în folosință și tronsonul Drajna – Fetești, dar doar pentru două dintre cele patru benzi de circulație. Autoritățile au luat această decizie pentru ca celălalt sens să fie finalizat un an mai târziu.
Anca Boagiu, ministrul Transporturilor de la acea vreme, a declarat că tronsonul Medgidia – Constanța va fi deschis în anul 2011, însă a fost terminat în 2012. De asemenea, după deschiderea tronsoanelor dintre Capitală și Cernavodă, lucrările au continuat pentru restul de 52 km între Cernavodă și Constanța.
Întreaga autostradă a fost finalizată în luna iulie a anului 2012, având aproximativ 202 km. Prin urmare, construcția a durat circa 30 de ani. Valoarea totală a investiției, până în anul 2012, s-a ridicat la circa 650 milioane de euro. Cu toate acestea, tronsoanele construite după Revoluție și până în anul 2015 au costat 3,5 miliarde de euro.
Autostrada Soarelui începe din estul Capitalei, traversează Câmpia Română până la Fetești, apoi traversează brațul Borcea, Dunărea la Cernavodă. A2 urmează un traseu prin Podul Dobrogei până în capătul estic. Aici se unește cu autostrada de centură A4 a Constanței.
După cum mulți știți deja, Autostrada A2 se mai numește și Autostrada Soarelui. Denumirea a fost împrumutată de la Henri Coandă. Nicolae Ceaușescu l-a invitat în anul 1965 în România, acolo unde și-a relansat cercetarea românească.
A revenit definitiv în România în anul 1969, fiind director al Institutului de creație științifică și tehnică. Majoritatea proiectelor concepute de Henri Coandă nu erau percepute cu ochi buni de comuniști, motiv pentru care multe dintre ele abia au ajuns până în cazul testelor.
Unul dintre proiectele sale presupunea ca oamenii să ajungă din București în Constanța în doar 45 de minute. Cum? Ei bine, potrivit planurilor acestuia, oamenii s-ar fi îmbrăcat într-o serie de capsule care erau proiectate prin tuburi cu viteze uriașe de 500 km/h.
Folosind electromagnetismul, vagoanele ar fi plutit prin tuburi, ca trenurile de mare viteză din Japonia. De fapt, Henri Coandă a testat aceste sisteme în Prahova, la Măneciu, iar rezultatul a fost unul de succes, Din păcate, proiectul a fost abandonat după ce a murit în anul 1972.