Autostrăzile care vor fi construite în România în 2022. Lista completă e aici

de: Ștefan R. Apostol
29 12. 2021

Anul 2022 se anunță un an productiv, din punctul de vedere al  construcției de noi autostrăzi, cel puțin în teorie. La ultima rectificare bugetară, bugetul de la Ministerul Transporturilor a crescut cu 20%, asta însemnând alți bani pe lângă cei 17 miliarde de lei. Conform planului, anul viitor ar trebui demarate lucrările la cel puțin 6 autostrăzi, dar și a podului suspendat peste Dunăre.

Ministerul Transporturilor are în plan șase autostrăzi pentru 2022

În 2021, Guvernul condus de Florin Cîțu semna, pe ultima sută de metri, Planul de Redresare și Reziliență. Unul din punctele importante din PNRR este și cel legat de infrastructura de autostrăzi ce trebuiesc, fie finalizate, fie construite de la zero.

Noul Guvern, condus de Nicolae Ciucă, a alocat la Ministerul Transporturilor un buget de 17 miliarde de lei la care s-a mai adăugat o majorare bugetară de 20%. Conform ministrului de resort, banii ar fi suficienți pentru a demara construcția a nu mai puțin de 6 autostrăzi, dar și a podului suspendat de peste Dunăre.

În afară de autostrăzile de mare viteză, și a tronsonului Via Carpatia rămas de construit, de 670 de kilometri, mai există în plan și câteva drumuri express, precum drumurile Craiova – Piteşti și Brăila – Galaţi. Ministerul Transporturilor mai spune că prioritară este autostrada Sibiu – Piteşti, pe secțiunile 1, 2, 3, 4 şi 5. Iată lista de autostrăzi regăsite în planul anunțat de Ministerul Transporturilor pentru anul 2022:

  • Autostrada Sibiu – Piteşti secţiunile 1, 2, 3, 4 şi 5
  • Autostrada Lugoj – Deva (sector Dumbrava – Deva)
  • Autostrada Ploieşti – Buzău
  • Drum expres Craiova – Piteşti
  • Drum expres Brăila – Galaţi
  • Podul suspendat peste Dunăre în Zona Brăila

 

Autostrada Centura Nord București și alte planuri pentru 2022

Pe lângă principalele obiective pentru 2022, Ministerul Transporturilor anunță și existența a altor astfel de sisteme de infrastructură, precum Autostrada de Centura Nord a municipiului Bucureşti, dar și alte autostrăzi, ca Autostrada Nădăşelu – Suplacu de Barcău – Borş, Centura Oradea (Giraţie Calea Sântandrei) – Autostrada A3 (Biharia), sau Autostrada Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureş.

Pentru toate aceste segmente nu s-a făcut încă documentația de fezabilitate, deci nu se știu încă valorile reale de construcție. Aceeași situație este și în cazul autostrăzii  de Centura Sud a municipiului Bucureşti. Acest ultim proiect include și centura existentă, fiind vorba de procesele de lărgire la 4 benzi de circulaţie a Centurii Bucureşti între A1 – DN5, DN 2 – A2 şi A1 – DN 7, la pasajele Berceni, Domneşti, Olteniţa.

Drumul expres Oradea – Arad, este inclus în coridorul Via Carpatia, iar în cazul acestuia nu s-a terminat completarea studiului de fezabilitate. Altfel asemenea studii mai sunt de făcut, spune Ministerul Transporturilor, și pentru Drum Expres/ Autostrada (Drum Expres Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare) – Oar (Graniţa Româno – Ungară – Drum Expres M49 Ungaria), Satu Mare – Baia Mare şi Autostrada Nordului/ Drum de Mare Viteză Baia Mare – Suceava (Lot 1, Baia Mare – Bistrita; Lot 2 Bistrita – Vatra Dornei; Lot 3 Vatra Dornei – Suceava), Tisita – Albiţa.

Via Carpatia va străbate România pe aproximativ 1.200 de kilometri, din care au fost finalizați, în ultimii 20 de ani, doar 530 de kilometri. Deci rămâne să vedem care va fi termenul anunțat de finalizare, având în vedere că trebuiesc construiți până în 2026.