Conform unui ordin emis de ministrul Educației și Cercetării și publicat în Monitorul Oficial, oferta națională de studii a fost extinsă cu șapte noi materii opționale. Ordinul care aprobă programele școlare pentru materiile opționale din cadrul curriculumului la decizia elevului, disponibil în oferta școlii, stabilește adăugarea următoarelor discipline.
„Educație nutrițională”, pentru clasa pregătitoare, clasele I și a II-a, învățământul primar.
„Educație prin minibaschet” și „Minihandbal – mișcare, joc și fairplay”, clasele a III-a și a IV-a, învățământul primar
„Armonie și expresie corporală”, clasele a V-a – a VIII-a, învățământul gimnazial
„Viitorii olimpioni”, clasa a IV-a, învățământul primar
„Muzică și dans”, clasele a V-a și a VI-a, învățământul gimnazial
„Aventura cunoașterii Universului”, clasa a V-a și a VII-a, învățământ gimnazial.
Programele pentru aceste materii au fost aprobate și oficializate prin publicarea lor în Monitorul Oficial.
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/stiri/wp-content/uploads/2025/04/Ce-materii-studiaza-elevii-la-clasa-pregatitoare-1024x576-2-1024x576.webp)
Au apărut șapte noi materii pentru elevii din România.
Declarația profesoarei Andreia Bodea subliniază că, deși teme precum educația pentru mediu, sustenabilitate sau cea juridică sunt importante, ele nu ar trebui să fie introduse ca materii separate, deoarece aglomerează inutil orarul elevilor.
În schimb, propune integrarea acestor teme în cadrul disciplinelor deja existente, prin unități de învățare sau capitole dedicate. Astfel, se poate răspunde cerințelor societății pentru o școală modernă, fără a supraîncărca programa. De exemplu, educația pentru sănătate ar putea fi inclusă în Biologie, iar cea financiară în Științele socio-umane.
„Mi se pare o greșeală să avem separat și Educație pentru mediu, și Educație de sustenabilitate, și Educație Juridică Toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, pentru că tot noi ne plângem apoi că copiii au prea multe ore. Putem avea unități de învățare focalizate pe temele astea”. Declarația vine și în contextul în care atât elevii, profesorii cât și multe voci din rândul societății civile au cerut insistent o școală ca-n afară, cu discipline care să-i pregătească pe copii pentru viitor. Însă, aceste materii care, multe dintre ele sunt doar opționale, iar altele nu se predau deloc în școli, nu pot deveni de sine stătătoare. Motivul? Nu încap în orar. Ce s-ar putea face însă pentru a împăca și capra și varza? Comasarea acestora pe anumite domenii sau integrarea lor în materiile consacrate. „Dacă ne uităm în catalog și numărăm materiile, o să vedem că sunt 13, 14 discipline. Nu le poți scoate, însă le poți aduna sub umbrele curriculare diferite sau le poți integra unele în altele. De exemplu: Educația pentru sănătate poate intra ca și capitol separat la disciplina Biologie, Educația financiară își poate face loc la Științele socio-umane”, este de părere prof. Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național „I.L.Caragiale” din București, conform Adevărul.