Conform unei statistici, la nivel mondial, există un procent de 35 % din populaţia Globului care conduce pe partea stângă a drumului, folosind autoturisme fabricate special, cu volan pe partea dreaptă.
În țări precum Marea Britanie, în fostele colonii britanice, în Japonia, precum şi în încă câteva state şi regiuni, un procent de aproape 35% din populaţia Globului conduce pe partea stângă, având autoturisme cu volan pe dreapta. În România, conform oficialilor RAR, există aproximativ 80.000 de maşini, cele mai multe venind din Anglia. La începutul acestui an RAR venea cu un comunicat prin care anunța noi reglementări privind autoturismele cu volan pe dreapta, aceștia declarând la vremea respectivă:
„Până la sfârşitul acestui an nu se va modifica procedura, întrucât acordul de retragere al Marii Britanii din Uniunea Europeană cuprinde o perioadă de tranziţie. Dacă Brexitul s-ar fi întâmplat fără acord, legislaţia prevede deja că vehicule cu volanul pe partea dreaptă care sunt introduse în România provenind din state terţe nu se omologhează. În ceea ce priveşte vehiculele deja înmatriculate în România care au volanul pe partea dreaptă, analizăm oportunitatea ca, într-un termen rezonabil, să fie obligaţi deţinătorii lor să modifice poziţia postului de conducere.”, a explicat Cristian Bucur, directorul tehnic al Registrului Auto Român.
Această decizie vine și ca efect al Brexit-ului dar și din cauza unui număr însemnat de accidente în care au fost implicate astfel de autoturisme pe drumurile României, reprezentanți ai Direcției Rutiere declarând că atunci când se conduce un astfel de autoturism, cu volan pe partea dreaptă, ridică greutăţi şi probleme pentru şoferi astfel că este necesară o asigurarea suplimentară în special atunci când efectuează manevra de depăşire.
Astăzi RAR anunță că de la 1 ianuarie 2021 omologarea emisă de Marea Britanie nu va mai fi valabilă în România. Cu alte cuvinte vehiculele cu volan pe dreapta, provenite din această țară, vor fi tratate, potrivit comunicatului RAR, “asemenea oricărui alt vehicul care provine dintr-un stat terţ din afara UE şi nu vor mai primi CIV, deci nu vor mai putea fi înmatriculate în România”.
”Pentru clarificarea poziţiei naţionale cu privire la acest subiect, trebuie precizat că legislaţia din România transpune şi pune în aplicare legislaţia UE în domeniu, legislaţie care nu permite introducerea de interdicţii de natură tehnică referitoare la autovehiculele echipate cu volan pe partea dreaptă. Comisia Europeană consideră că introducerea interdicţiei de înmatriculare a unor astfel de autovehicule constituie o barieră pentru libera circulaţie a mărfurilor, fiind o măsură disproporţionată în raport cu obiectivul public de asigurare a siguranţei rutiere şi protecţiei sănătăţii şi vieţii cetăţenilor UE.”, au justificat decizia reprezentanții RAR.