Atenție, români! Amendă de 750 de lei chiar dacă ai cauciucuri de iarnă. Greșeala pe care o fac șoferii

de: Ștefan R. Apostol
28 11. 2020

Am intrat oficial în luna de iarnă. Acum este momentul să ne pregătim mașinile de iarnă. Asta înseamnă să avem grijă să facem schimbul de cauciucuri, dar și să avem grijă de motor. Mulți șoferi, din păcate uită acest lucru, iar, în consecință, sunt nevoiți să scoată din buzunar bani pentru amenzi.

Standardele de uzură la cauciucuri, bătaie de cap pentru șoferi

Marea majoritate a șoferilor, din grabă, uită de multe ori să-și schimbe cauciucurile de iarnă. Numai că și această schimbare nu se face oricum, ci ținându-se cont de reguli specificate în Codul Rutier. Standardele pentru cauciucuri sunt clare și specificate în legislație.

Legislația românească, ca de altfel și legislațiile celorlalte țări europene, au un anume standard pentru uzura la cauciucuri, fie de iarnă, fie de vară. Modelul a fost implementat în urma unei decizii a forului internațional, Autoritatea mondială Federală pentru Standarde de Siguranță a Automobilelor, inclusiv la nivelul producătorilor. Este vorba de martorii de uzură. Conform standardelor aceștia nu trebuie să depășească limita de 16 milimetrii.

”Această limită este aceeași ca în toată Europa, Asia și America de Nord, respectiv limita 2/32 inci, mai precis 1,6 milimetri, impusă de legi care țin cont de siguranța rutieră, standardizate la nivel global.”, spun specialișii.

Șoferii plătesc amenzii pentru standarde neconforme

În cazul șoferilor români, majoritatea dintre aceștia uită de acest aspect foarte important, când vine voba de cauciucurile pe care le folosesc în mod regulat. Când se face schimbarea acestora, la service-urile auto, este necesară și verificarea acestor martori de uzură.

Riscul de a merge cu cacuciucuri uzate, peste limita admisă, atrage după sine și amenzi, destul de mari, prevăzute în Codul Rutier. În același timp, la o verificare amănunțită, făcută de Poliția Rutieră, șoferii pot rămâne și fără certificatul de înmatriculare. Amenda în acest caz poate ajunge până la 750 de lei, puncte de amendă și ridicarea certificatului de înmatriculare.

Ca și în cazul celor de vară, cauciucurile de iarnă au anumite standarde aprobate la nivel mondial. Aceste standarde se regăsesc cu ușurință pe anvelope, având în vedere că producătorii sunt obligați să respecte standardele impuse  de forul internațional.

”Anvelopele de iarnă se pot identifica cel mai simplu prin prezența pe laterale a literelor M și S. Se regăsesc sub forma M+S, M.S. sau M&S. Litera M este „MUD” (nămol, noroi, mâl) și litera S M este definită ca fiind „SNOW”.”, spun specialiștii din domeniu.

Și în acest caz amenzile sunt destul de mari, conform Codului Rutier, ajungând la 2.900 de lei. Punctele de amendă în acest caz sunt incluse în clasa IV și atrag de la sine între 9 și 20 de puncte amendă, dar și ridicarea certificatului de înmatriculare al autoturismului.