Piața liberalizată a energiei electrice și a gazelor naturale pune presiune pe consumatorul final. Deși anunțate noile forme de contracte, pe piața liberă, un număr important de consumatori nu au trecut la noile contracte. ANRE, prin diferite moduri, cere românilor să treacă la noile contracte, altfel existând riscul să plăterască mult mai mult pe facturi.
Guvernul de la acea vreme adopta un plan în 2012 pentru a liberaliza încet și piața reglementată rde energie electrică și gaze naturale. Acest lucru se întâmpla deoarece prețurile fixate de guvern nu acopereau cel mai adesea costurile de producție, aducând datorii suplimentare.
De asemenea, deși consumatorul se confrunta cu posibilitatea de a-și alege furnizorul, acest lucru era puțin probabil să apară deoarece niciun alt furnizor nu putea oferi un preț mai mic decât cel reglementat.
Conform calendarului de liberalizare publicat de ANRE, prețurile la electricitate pentru consumatorii industriali trebuiau dereglementate până la 1 ianuarie 2014 și până la 1 ianuarie 2018 pentru gospodării.
Prețurile reglementate la gaze trebuiau eliminate până la 1 din octombrie 2014 pentru consumatorii industriali și până la 1 octombrie 2018 pentru consumatorii casnici. Acest lucru s-a întâmplat, ca ultimă etapă, în 2020 și 2021, dar se traduce în prețuri mai mari plătite de consumatori.
Deși la de la 1 ianuarie 2021, procesul de liberalizare s-a definitivat, ANRE spune că numărul celor care nu au trecut la noile contracte, de pe piața liberă, este tot mai mare
Conform datelor ANRE, aproape 4 milioane de consumatori casnici nu au semnat noile contracte pentru energia electrică. Aceeașis ituație, spune ANRE, se regăsește și la consumatorii casnici de gaze natuale.
Procentul vehiculat de ANRE, în acest caz,este de 54 % din consumatori, la nivel național. Cu alte cuvinte aproape 2,3 milioane de români au rămas pe piața reglementată, plătind tariful de serviciu universal.
Românii care au trecut pe noile contracte, fie la energie electrică, fie la gaze naturale, plătesc pe lună 283.000 de lei la energia electrică, respectiv 77.000 lei la gaze naturale.
ANRE reamintește consumatorilor că, în termen de 21 de zile, dacă nu sunt mulțumiți de serviciile funrizorului, fie la gaze, fie la curent electric, pot opta pentru schimbarea acestuia, fără alte costuri suplimentare.
Cu toate astea instituția se lovește de un val de reclamații, în ultima perioadă, majoritatea având ca temă facturile imense, abuzive, emise de furnizorii de servicii de energie electrică sau gaze naturale. ANRE spune că a primit în ultima lună peste 10.000 de astfel de reclamații.