ANAF, decizie de ultimă oră. Sunt foarte mulți bani la mijloc

de: Emanuela Pană
11 08. 2020

ANAF face o mutare de ultima oră. Conducerea a decis oprirea operațiunilor de vămuire la birourile vamale de frontieră din Constanța și direcționarea acestora la birourile vamale din interiorul țării, pe motiv că cele din urmă nu ar avea activitate, în timp ce structura din port este foarte aglomerată, iar timpii de așteptare mari. Peste 80.000 de containere vor fi mutate la vămi din interiorul țării. Mai multe detalii, în continuare.

ANAF oprește vămuirea în portul Constanța

Conducerea Direcției Generale a Vămilor (DGV), parte a ANAF, a luat hotărârea de a aduce zeci de mii de containere la vamă în București, precum și oprirea vămuirii în portul Constanța, în detrimentul firmelor, și direcționarea acestor operațiuni la birourile vamale din interiorul țării, pe motiv că acestea din urmă nu prea au activitate, în timp ce structura din portul Constanța este foarte încărcată.

„Din cele 121.000 de containere care au intrat anul trecut prin portul Constanța cu destinație firme din România, pentru 81.600 firmele au ales, în contextul în care legislația UE le acordă dreptul să decidă unde fac vamă, derularea operațiunilor la punctul de intrare, în portul Constanța. După cum relevă documentul cu dispoziția internă, obținut de Profit.ro, miza este, în fapt, mutarea la structura din București a operațiunilor de vămuire pentru peste 43.000 de containere“, notează profit.ro.

Decizia are un impact nefericit asupra economiei țării

De ce este important acest lucru? Ei bine, firmele care importă containere de marfă pot face vama oriunde în Uniunea Europeană (UE). Astfel, dacă introduci restricții care nu țin cont de nevoile mediului privat, riști ca o parte importantă a traficului de mărfuri să se îndrepte către alte puncte de intrare în UE.

În această situație, DGV și-ar atinge obiectivul de a reduce timpii de așteptare în vama Constanța, dar economia României ar avea de suferit. Și evident că există concurență pentru Constanța, ca de exemplu portul bulgar Varna, care a finalizat lucrări cu fonduri europene în urma cărora, de la începutul acestui an poate primi vase cu tonaj mai ridicat.

Portul Constanța este un punct de intrare de mărfuri extrem de important la nivel regional și un avantaj major pentru economia țării noastre. Mai mult, autoritățile compară portul Constanța cu portul olandez Rotterdam și sunt de părere că dezvoltarea acestuia și creșterea tranzitului de mărfuri reprezintă o prioritate.