Sancțiuni noi pentru șoferi! Se schimbă Codul Rutier și vine cu amenzi usturătoare pentru români. O lege mai puțin cunoscută este pe punctul de a fi aplicată, deși nu este deloc pe placul conducătorilor auto: riscă amenzi dacă stau cu motorul pornit în timp ce staționează.
Un proiect legislativ recent propune amenzi pentru șoferii care lasă motorul pornit în timpul staționării. Aceste sancțiuni se inspiră din reglementările deja în vigoare în diverse țări europene, unde legislația este stringentă în privința acestui comportament.
Mulți șoferi sunt nemulțumiți de această schimbare, însă pietonii sunt încântați din toate punctele de vedere. Astfel, dacă stai prea mult timp cu mașina pornită în timp ce ești pe loc, riști să primești o sancțiune semnificativă. Principalul motiv pentru care s-a ajuns aici este poluarea excesivă din Capitală.
De exemplu, în Italia și Franța, durata permisă pentru staționarea cu motorul pornit este de maximum 10 secunde, în timp ce în Austria și Germania această perioadă se extinde la 20, respectiv 40 de secunde. În situații contrare, șoferii pot fi sancționați cu amenzi ce variază între 20 și 750 de euro.
Conceptul ar putea fi introdus și în România, unde șoferii surprinși staționând cu motorul pornit ar urma să fie amendați. Această măsură se regăsește într-un proiect de lege ce va ajunge în curând în Parlament, unde va fi supus dezbaterii și votului.
Inițiativa de reducere a poluării în zonele aglomerate a avut un debut inspirat, pornind de la o acțiune civică desfășurată în București.
Mai exact, în primăvara anului 2023, Asociația Ecopolis a colaborat cu Primăria Municipiului București pentru a instala senzori de monitorizare a calității aerului în 44 de locații din București, dintre care 23 au fost plasate la școlile incluse în acest proiect. Dacă va fi aprobat, legea va începe să fie aplicată.
Campania inițiată de Asociația Părinți de Cireșari a dus la redactarea unui proiect de lege. Dacă legea va fi aprobată, vor urma să fie aplicate amenzi destul de dur pentru neatenție. Cei care încalcă prevederile acesteia vor primi inițial un avertisment la prima abatere, urmat de aplicarea unei amenzi ce se va situa între 100 și 200 de lei.
„Campania «Oprește Motorul!» reprezintă un pas către responsabilizare civică și conștientizarea impactului pe care fiecare dintre noi îl are asupra mediului. Îmi doresc ca acest proiect să modeleze comportamentul șoferilor pe termen lung. Totodată să fie și un exemplu pentru autorități.
Iată cum campanii simple și orientate spre comunitate pot conduce la schimbări pozitive”, a spus Elena Lucaci, președintele Asociației Părinți de Cireșari.
Tot de curând a fost clarificată și situația privind depășirea pe linia continuă. Este cunoscut faptul că nu ai voie să efectuezi manevra pe acest sector de drum, însă există și unele excepții explicate în amănunt: ai voie să încalci linia continuă dacă depășești o căruță, un tractor sau o bicicletă, dar numai dacă ai vizibilitate și nu încurci circulația celor care vin din sens opus.
„Se interzice depășirea vehiculelor pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri și în tuneluri. Prin excepție, pot fi depășite în aceste locuri vehiculele cu tracțiune animală, motocicletele fără ataș, mopedele și bicicletele, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanță mai mare de 20 m, iar lățimea drumului este de cel puțin 7 m”, se arată în lege.
Una dintre cele mai evidente consecințe ale utilizării masive a mașinilor este poluarea aerului. Emisiile provenite de la vehicule contribuie semnificativ la creșterea concentrațiilor de particule fine, dioxid de azot și monoxid de carbon în atmosferă.
Aceste substanțe chimice nocive au impact direct asupra calității aerului, afectând sănătatea populației și contribuind la creșterea bolilor respiratorii, cum ar fi astmul și bronșita.
Citește și: București, orașul în care cetățenii se sufocă zilnic. De câte ori a fost depășit nivelul admis de poluare
De asemenea, emisiile provenite de la mașini conțin compuși organici volatili (COV) și gaze cu efect de seră, contribuind la schimbările climatice. Îmbunătățirea tehnologiilor auto, adoptarea vehiculelor electrice și promovarea transportului public reprezintă strategii esențiale pentru reducerea impactului poluării aerului.
Producția și operarea mașinilor necesită o cantitate semnificativă de resurse naturale. Producerea vehiculelor implică extragerea și prelucrarea materiilor prime, cum ar fi mineralele și metalele, adesea contribuind la defrișarea pădurilor și la impactul asupra habitatelor naturale.
De asemenea, consumul de combustibili fosili în timpul utilizării vehiculelor agravează exploatarea resurselor energetice finite. O schimbare către vehiculele electrice, care utilizează baterii reciclabile și pot fi alimentate cu surse de energie regenerabilă, reprezintă o direcție importantă pentru reducerea presiunii asupra resurselor naturale.
Infrastructura rutieră și expansiunea urbană asociată cu mașinile au un impact semnificativ asupra ecosistemelor. Construcția de șosele și autostrăzi poate duce la fragmentarea habitatelor, afectând migrația speciilor și contribuind la pierderea biodiversității.
În plus, creșterea traficului rutier poate genera niveluri ridicate de zgomot, perturbând ecosistemele și afectând comportamentul animalelor sălbatice.
Implementarea planurilor de urbanism durabil și promovarea transportului alternativ, cum ar fi bicicletele și sistemele de transport public, pot contribui la minimizarea impactului negativ asupra ecosistemelor.
Dezvoltarea vehiculelor cu emisii reduse sau zero emisii, investițiile în infrastructura de transport public și promovarea practicilor de conducere eficientă din punct de vedere al consumului de combustibil reprezintă pași esențiali în reducerea poluării.